- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Baza projektów
W krajach EU – 28 emisja NH3 osiągnęła w 2013 r. wartość 3,6 mln t/r. Udział rolnictwa w tej emisji wynosił 93 %, w tym emisja z produkcji zwierzęcej stanowiła około 56 %. Także w Polsce zasadniczym źródłem emisji amoniaku jest rolnictwo (SNAP 10 – 97%), w którym największa część emisji (83%) związana jest z odchodami zwierząt gospodarskich, a pozostałe 17% emisji związane jest ze zużyciem mineralnych nawozów azotowych. Kwestie redukcji emisji są w naszym kraju zagadnieniem stosunkowo nowym, lecz bardzo istotnym z punktu widzenia umów międzynarodowych oraz dyrektyw UE. Konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do intensywnego chowu drobiu lub świń, wprowadza szereg technicznych wymogów dla ferm posiadających ponad 40 000 stanowisk dla drobiu lub ponad 2 000 stanowisk dla tuczników (powyżej 30 kg) albo ponad 750 stanowisk dla loch, właśnie w zakresie redukcji emisji amoniaku. Obejmują one procesy i rodzaje działalności związane z systemami żywienia drobiu i świń, systemami utrzymania drobiu i świń, gromadzeniem i przechowywaniem nawozów naturalnych, przetwarzaniem i aplikacją nawozów naturalnych.
Uczestnikami projektu oprócz rolników byli przedstawiciele kluczowych resortów Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, Krajowej Rady Izb Rolniczych, ARiMR, instytutów naukowych (IUNG, IRWiR, Instytut Zootechniki PIB, SGGW, ITP) Urzędów Marszałkowskich, jak i lokalnych (przedstawiciele urzędów gmin oraz starostw powiatowych), które decydują o kierunkach gospodarki środowiskowej na różnych szczeblach administracyjnych.
Informacje o projekcie wraz z publikacjami są dostępne na stronach: www.iung.pulawy.pl/images/pdf/projekty/NEC.pdf www.iung.pulawy.pl/images/pdf/projekty/publikacja_NEC.pdf www.izoo.krakow.pl/index.php; www.kpodr.pl/wdrazanie-dyrektywy-nec-oraz-konkluzji-bat-w-zakresie-redukcji-emisji-amoniaku-z-rolnictwa-2/ www.kpodr.pl/21468-2/