- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Dyskusje dotyczące uproszczenia Wspólnej Polityki Rolnej
Wspólna Polityk Rolna (WPR) w swojej koncepcji stanowi inicjatywę Wspólnoty w kierunku rozwiązania szerokiego spektrum problemów społeczności UE. WPR wychodzi naprzeciw oczekiwaniom zarówno ludności związanej z rolnictwem jak i ludności nie związanej z tym sektorem (zamieszkującej wsie i miasta). Z jednej strony polityka ta stanowi zabezpieczenie dla kontynuacji produkcji żywności w Europie i jest gwarancją wysokiej jej jakości, z drugiej stanowi filar rozwoju ekonomicznego i społecznego mieszkańców wsi, a także ma decydujący wpływ na ochronę środowiska i krajobrazu. Ważnym elementem WPR pozostają działania zmierzające do jej uproszczenia, tak aby obywatele mieli dostęp do prawodawstwa Wspólnoty, które byłoby jasne i przejrzyste. Uproszczenie WPR to część ogólnej unijnej strategii ulepszania legislacji. UE chce uprościć i zredukować przepisy unijne, gdzie tylko jest to możliwe. Chce tym samym zmniejszyć biurokrację i obciążenia regulacyjne dla przedsiębiorstw i obywateli.
Pierwszy plan uproszczenia WPR opublikowano w 2006 r. i od tej pory trwa jego realizacja. Wcześniejsze prace związane z uproszczeniem WPR skupiały się przede wszystkim nad ograniczeniem liczby obowiązujących aktów prawnych w dziedzinie rolnictwa oraz nad udoskonaleniem tekstów prawnych, zwłaszcza tych, które były kilkakrotnie zmieniane. Ponadto uzgodniono szereg zmian (reform) we WPR, ostatnie w 2013 r., które mają zagwarantować, że wspólna polityka rolna uwzględni wyzwania, przed którymi stoi sektor rolniczy. Także nowy komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich Phil Hogan uznał uproszczenie WPR za jeden z priorytetów UE na rok 2015. W bieżących pracach na forum unijnym, Komisja Europejska (KE) zamierza się skoncentrować na tych dziedzinach, w których można ulepszyć stosowanie WPR.
Efekty pierwszych prac były widoczne już pod koniec 2014 r. kiedy to KE rozpoczęła dyskusje o uproszczeniu WPR i przedstawiła główne punkty swojego planu. Następnie w połowie marca 2015 r. na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa miała miejsce debata orientacyjna na temat uproszczenia WPR, podczas której Ministrowie omówili uzgodnioną pod koniec 2013 r. reformę WPR i wskazali priorytetowe dziedziny uproszczenia, głównie w zakresie „zazieleniania” oraz działań kontrolnych.
Podczas ostatniego posiedzenia Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w dniu 11 maja 2015 r., Ministrowie przyjęli projekt konkluzji w sprawie uproszczenia WPR. Konkluzje wskazują przede wszystkim na potrzebę zmniejszenia obciążeń administracyjnych i związanych z nimi kosztów ponoszonych przez rolników i innych beneficjentów, organizacji producentów oraz administracji krajowych. W przyjętym dokumencie wskazano te elementy WPR, które wymagają najpilniejszej uwagi i podjęcia działań w celu uproszczenia:
- w zakresie zazielenienia - uproszczenia poprzez umożliwienie państwom członkowskim stosowania elastyczniejszego podejścia do wdrażania tego mechanizmu; unikanie wielokrotnych kontroli wymogów w zakresie zazieleniania oraz innych programów i środków wsparcia. Proporcjonalne zmniejszanie płatności i kary administracyjne w przypadkach nieprzestrzegania obowiązku zazieleniania, zwłaszcza w przypadku mniejszych naruszeń;
- odnośnie wspólnej organizacji rynków m.in. unikanie zbędnych wymogów w zakresie sprawozdawczości; uproszczenie norm handlowych oraz wymogów dotyczących programów operacyjnych i organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw w celu uniknięcia zbędnych obciążeń (przegląd przepisów dotyczących ram środowiskowych, uproszczenie sprawozdań rocznych, monitorowanie i ocena programów operacyjnych, strategii krajowych);
- odnośnie rozwoju obszarów wiejskich m.in. uproszczenie opracowywania i zatwierdzania programów rozwoju obszarów wiejskich oraz zmniejszenie obciążeń związanych z ich monitorowaniem i oceną;
- odnośnie przepisów horyzontalnych - zastosowanie bardziej proporcjonalnych i opartych na ryzyku podejść do kontroli, przy czym intensywność kontroli powinna uwzględniać poziom ryzyka i kwoty, których dotyczy.
Pod koniec 2015 r. KE ma zaprezentować Radzie szczegółowy plan upraszczania i sposób realizacji konkluzji Rady. Natomiast w 2016 r. w oparciu o informacje zebrane i przedstawione przez KE, planowane będzie przeprowadzenie oceny postępów w zakresie upraszczania WPR.