- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Produkt tradycyjny i lokalny: promocja, marka, dystrybucja – relacja z konferencji
W ramach projektu „Produkt tradycyjny i lokalny: promocja, marka, dystrybucja – przykłady dobrych praktyk” realizowanego z Planu działania Sekretariatu Centralnego KSOW, przez Fundację Rolniczej Różnorodności Biologicznej AgriNatura, odbyła się (27 września 2013 r.) krajowa konferencja o produkcie lokalnym i tradycyjnym. Wydarzenie to było ostatnim działaniem zaplanowanym w tym projekcie.
Na konferencję przybyło ponad 100 osób z różnych części Polski, byli goście nawet z Mazowsza, Mazur, Dolnego Śląska i Podkarpacia! Bez wątpienia można o tym wydarzeniu mówić jako o konferencji o zasięgu ogólnopolskim.
Konferencję otworzył Tomasz Włoszczowski, dyrektor Fundacji AgriNatura, który przywitał wszystkich gości oraz Tomasz Kosiński prezes Fundacji Regionalis – lokalnego partnera Fundacji AgriNatura, który z kolei przedstawił lokalnych producentów – wystawców i ich produkty prezentowane w foyer.
Miłym akcentem była obecność marszałka województwa świętokrzyskiego Adama Jarubasa. Marszałek powiedział kilka słów do uczestników konferencji, jednocześnie dziękując organizatorom za wybranie Kielc i województwa świętokrzyskiego jako miejsca spotkania.
Konferencja rozpoczęła się od prezentacji projektu i przedstawienia efektów pracy zespołu fundacji AgriNatura w ciągu ostatnich miesięcy. Tomasz Włoszczowski zaprezentował Raport jaki powstał w ramach projektu, przedstawił Mapę Dobrych Praktyk, stronę internetową www.produktytradycyjne-dobrepraktyki.pl oraz broszurę – poradnik dla producentów.
Ważnym elementem spotkania był także premierowy pokaz filmu edukacyjno – szkoleniowego o produkcie lokalnym i tradycyjnym. Film ten powstał w trakcie realizacji projektu latem 2013 roku. Jest „podróżą” po Polsce z Klubem Dobrych Praktyk – widz odwiedza ośmiu różnych producentów w różnych regionach kraju.
Następnie prezentację wygłosiła Izabella Byszewska prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i lokalnego. W swoim wystąpieniu Izabella Byszewska omówiła kwestie związane z wyróżnieniem produktów lokalnych, tradycyjnych, regionalnych od innych produktów spożywczych obecnych na rynku polskim oraz unijnym.
Kolejną prezentację wygłosiła Zofia Winawer, członek zarządu Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego. Wykład był o krótkich łańcuchach żywnościowych, czyli o jak najkrótszej drodze od producenta do konsumenta i związanych z tym korzyściach. W drugiej części prezentacji Zofia Winawer mówiła o transparencji żywnościowej, czyli o „demokracji” w dostępnie do żywności, o swobodzie w dostępie do informacji o żywności i bezpieczeństwie żywnościowym.
Kwestie promocji, dystrybucji i budowy marki produktów lokalnych przedstawił Tomasz Kosiński, prezes Fundacji Regionalis. Wskazał jak ważną rolę pełni dobra promocja, rozpoznanie rynku oraz znalezienie własnych rynków zbytu.
Ostatnią prezentację Wykorzystanie lokalnych zasobów w przetwórstwie wygłosiła Elżbieta Lenarczyk – Priwieziencew, wiceprezes Fundacji AgriNatura. Elżbieta Lenarczyk – Priwieziencew wskazała jak ważną rolę pełnią lokalne zasoby w postaci lokalnych odmian roślin i lokalnych ras zwierząt. Przedstawiła także przykłady wykorzystania tych zasobów w Niemczech w sieci Unser Land oraz inicjatywę Dzień Regionu opartego właśnie na promowaniu lokalnych zasobów.
Konferencja zakończyła się dyskusją i wspólnym obiadem.
Autor: Fundacja Rolniczej Różnorodności Biologicznej Agrinatura
Słowa kluczowe : produkt tradycyjny i lokalny, konferencja