- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
23.07.2012
Pakiet instrumentów zarządzania ryzykiem w dyskusji na forum Unii Europejskiej.
16 lipca 2012 r. odbyło się w Brukseli spotkanie ministrów rolnictwa państw członkowskich w ramach pierwszego podczas Prezydencji Cypryjskiej spotkania Rady ds. Rolnictwa. Kluczowe tematy dyskusji obejmowały m.in. wsparcie rozwoju obszarów wiejskich w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, a wśród nich pakiet instrumentów zarządzania ryzykiem. Jak wiadomo Komisja Europejska zaproponowała w ramach II filara wsparcie dla ubezpieczeń upraw i zwierząt, funduszy wzajemnych dotyczących chorób zwierząt, roślin oraz incydentów środowiskowych, a także dla nowego instrumentu stabilizacji dochodów.
Jak wykazały dotychczasowe dyskusje w odniesieniu do przedstawionych propozycji legislacyjnych, wymienione rozwiązania nie są powszechnie akceptowane. Podstawową kwestię stanowi sam fakt umiejscowienia wsparcia dla instrumentów zarządzania ryzykiem w II filarze. Wnioski na ten temat zostały zawarte również w raporcie Parlamentu Europejskiego oceniającym propozycje reform WPR. Wnioski te dotyczą wprowadzenia maksymalnego progu 5% środków PROW z przeznaczeniem na stosowanie narzędzi zarządzania ryzykiem, a jako alternatywę wskazują wycofanie ich z filara II i ewentualnie przywrócenie im miejsca w filarze I. Warto zauważyć, że jednocześnie raport proponuje zwiększenie środków na transfer wiedzy, informacji i doradztwa w ramach PROW i ustanowienie progów minimalnych dla tych rodzajów działań. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że instrumenty zarządzania ryzykiem nie spotkały się z przychylnością w II filarze.
Wiele kontrowersji budzi również sam instrument stabilizacji dochodów, zarówno w kwestiach ogólnych – niektórzy ministrowie zgłaszają propozycje usunięcia go z katalogu, jak również w kwestiach szczegółowych, dotyczących np. sposobu realizacji rekompensat z tego tytułu. W tej drugiej sprawie pojawiła się propozycja umożliwienia prywatnym firmom ubezpieczeniowym uczestniczenia w programach, jednakże wielu ministrów jest przeciwnych temu pomysłowi.
Inne propozycje zmian w przygotowywanych regulacjach dotyczą np. rozszerzenia zakresu ryzyk objętych odpowiedzialnością w ramach subsydiowanych ubezpieczeń o incydenty środowiskowe, czy też uwzględniania strat w wyniku niekorzystnych zdarzeń klimatycznych jako przyczyny uruchamiania wypłat w ramach funduszy wzajemnych.
Ożywiona dyskusja na temat kształtu i zakresu wsparcia zarządzania ryzykiem w rolnictwie potwierdza konieczność wprowadzania i popularyzowania tego rodzaju działań. Kontrowersje i konkretne propozycje modyfikacji dodatkowo legitymizują te instrumenty.
Autor: SAEPR/FAPA