- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
82 edycja Targów Grüne Woche
Dnia 19 stycznia 2017 roku odbyła się uroczysta ceremonia otwarcia 82 edycji Międzynarodowych Targów Rolnictwa, Żywności i Ogrodnictwa: Grüne Woche (niem. "Zielony Tydzień"). Do dnia 28.01.2017 r. w 26 halach Międzynarodowego Centrum Kongresowego (ICC) w Berlinie o łącznej powierzchni 124,6 metrów kwadratowych goście targów mogli zobaczyć tradycyjne produkty rolno-spożywcze z 66 krajów z całego świata, a także je skosztować. Według organizatorów na tegorocznych wystawach znalazło się ponad 100 tys. potraw. Prezentowane były m.in. tradycyjne produkty żywnościowe, jak owoce, warzywa, ryby, produkty mleczarskie, a także zwierzęta hodowlane i dziesiątki tysięcy roślin. Ponadto odbywały się także różnego rodzaju pokazy. Jak co roku, osobna hala przeznaczona była do promowania żywności ekologicznej. Nie zabrakło również tradycyjnych nalewek, ekskluzywnych win i niezliczonej ilości gatunków piwa z całego świata. Na targach można również było podziwiać najbardziej zaawansowane technologicznie maszyny rolnicze, a także różnego rodzaju elementy wyposażenia ogrodów. W tegorocznych targach brało udział ponad 1,6 tys. wystawców, w tym także z Polski. Nasz kraj reprezentowali: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ambasada Polska w Berlinie, Urzędy Marszałkowskie Województw: Małopolskiego, Wielkopolskiego, Dolnośląskiego, Lubuskiego, Kujawsko – Pomorskiego, Instytut Włókien Naturalnych i Roślin Zielarskich, Mleczarnia Mlekovita, Zakład Przetwórstwa Rybnego Jesiotr z Konina, Tłocznia Soków Owocowych Vero z Dmosina, Fundacja Hodowców Polskiej Białej Gęsi, restauracja Piwniczka u Jerzego Waśkowskiego w Karwii, Wytwórnia Lodów Miś, Sklep ze zdrową żywnością i restauracja U Zosi, Organizacja Producentów Ryb Jesiotrowych, Uzdrowisko Busko Zdrój, Uzdrowisko Kołobrzeg, Hotel i restauracja Leda z Kołobrzegu, Browar Wschowa, Browar Koreb, Restauracja Kalinka, producent domowych wędlin Salcum – Fixum, Tłocznia Maurera, Morski Instytut Rybacki i Polska Organizacja Turystyczna. Polskie Stoisko Narodowe otworzyli Wiceminister Rolnictwa - Ryszard Zarudzki oraz Ambasador Polski w Berlinie - Andrzej Przyłębski.
Grüne Woche to nie tylko wystawy i prezentacje, to także ponad 300 konferencji, dyskusji, kongresów, seminariów i warsztatów. W ramach imprezy odbywał się Berliński Szczyt Ministrów Rolnictwa, którego tegoroczne hasło brzmiało „Rolnictwo i woda kluczem do wyżywienia świata”. Celem konferencji było omówienie roli rolnictwa, jako głównego dostawcy żywności dla rosnącej liczby ludności na świecie, w zrównoważonym gospodarowaniu wodami.
Podczas konferencji podsumowano dyskusje panelowe wysokiego szczebla, które były zorganizowane przez FAO i Komisję Europejską w dniu 20 stycznia br. i obejmowały zagadnienia dotyczące roli rolnictwa wobec niedoborów wody oraz wyzwań związanych z bezpieczeństwem żywnościowym i zarządzaniem wodą. Podczas konferencji ministrowie rolnictwa dyskutowali na temat niedoborów wody, nadwyżek wody, dostępu do wody oraz jej jakości. W konkluzjach posiedzenia przyjęli Komunikat pt. „Rolnictwo i woda kluczem do wyżywienia świata”, w którym podsumowano główne wyzwania w odniesieniu do wody jako jednego z najważniejszych zasobów naturalnych dla rolnictwa.
Targi Grüne Woche odbywają się od ponad 90 lat i są odwiedzane przez około 400 tys. osób, a według szacunków organizatorów w 2017 roku odwiedziło je przeszło 420 tys. ludzi z całego świata. Stanowią świetną okazję do promowania produktów regionalnych na terenie Niemiec, ale również do promocji regionów, kultury i lokalnych tradycji. Z roku na rok coraz więcej miejsca zajmują nowoczesne usługi świadczone przez rolników oraz informacje na temat energii odnawialnej. Krajem partnerskim tegorocznej edycji targów były Węgry w 2011 roku to Polska była współorganizatorem Międzynarodowych Targów Rolnictwa, Żywności i Ogrodnictwa Grüne Woche.
Adam Bugała FAMMU/FAPA
Słowa kluczowe : Grüne Woche, żywność, promocja, Berlin, Niemcy, Berliński Szczyt Ministrów Rolnictwa