- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Wzrost eksportu wieprzowiny z Polski w okresie I-V 2015 r.
Po spadku eksportu nieprzetworzonego mięsa wieprzowego odnotowanego w 2014 r., w pierwszych pięciu miesiącach 2015 r. nastąpił niewielki wzrost wywozu. Według wstępnych danych MRiRW (mogą być obarczone błędami) w okresie styczeń-maj br. sprzedaż wieprzowiny z Polski na rynkach zagranicznych wyniosła 159,8 tys. ton, tj. zwiększyła się o 4,7 % w skali roku. Wzrost eksportu był napędzany przez sprzedaż na rynku wspólnotowym, która w ujęciu rocznym zwiększyła się o 24,3 % do 135,9 tys. ton. Równocześnie eksport mięsa wieprzowego na rynki pozaunijne obniżył się o 44,8 %. Tak znaczny spadek sprzedaży na rynki poza UE wynikał z utrzymania się ograniczeń w wywozie polskiego mięsa, które zostały wprowadzone przez niektóre kraje azjatyckie, jak również przez Rosję w związku z pojawieniem się w naszym kraju wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF) na początku 2014 r. Kluczowym odbiorcą nieprzetworzonej wieprzowiny z Polski stały się Włochy, które w okresie pierwszych pięciu miesięcy br. zakupiły o 19,3 % więcej mięsa z Polski niż przed rokiem. Podobną dynamikę w sprzedaży (18,9 %) odnotowano dla Niemiec, które są drugim co do wielkości odbiorcą mięsa wieprzowego z Polski. Dla porównania wywóz mięsa do Słowacji, trzeciego co do wielkości rynku sprzedaży wieprzowiny z Polski, zwiększył się zaledwie o 1,9 %. Warto również zauważyć zwiększenie się zainteresowania polską wieprzowiną w Wielkiej Brytanii. W analizowanym okresie wywóz nieprzetworzonego mięsa wieprzowego do tego kraju zwiększył się prawie o 82% do 5,6 tys. ton. Wysoką dynamikę sprzedaży na poziomie 18,3 % odnotowano również dla Stanów Zjednoczonych, które w analizowanym okresie zakupiły 8,1 tys. ton wieprzowiny z Polski, stając się tym samym głównym pozaunijnym rynkiem sprzedaży. W tym samym okresie import nieprzetworzonego mięsa wieprzowego do Polski wzrósł o 9,8 % do 274,1 tys. ton. Warto zauważyć, że import surowca z Belgii zwiększył się w pierwszych pięciu miesiącach br. o 15,7 % do 74,7 tys. ton. W rezultacie kraj ten stał się najważniejszym dostawcą nieprzetworzonego mięsa wieprzowego na rynek polski. Drugie miejsce wśród największych dostawców tego gatunku mięsa do Polski zajęły Niemcy z 65,6 tys. ton, skąd import w skali roku zwiększył się o nieco ponad 3%. O 3 % zwiększyły się również zakupy z Danii, do 51,7 tys. ton. W omawianym okresie te trzy kraje były dostawcą 70 % wieprzowiny, która trafiała do Polski. Analizując zmiany w eksporcie i imporcie Polska pozostaje nadal importerem netto nieprzetworzonego mięsa wieprzowego. Deficyt handlowy zwiększył się w analizowanym okresie o 17,4 tys. ton do 114,4 tys. ton.
PAWEŁ KOSTRZYŃSKI - FAMMU/FAPA