Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      
Pozostałe informacje

Rośnie eksport piwa i alkoholi wysokoprocentowych z Polski

11.05.2015

W 2014 roku poza granice Polski wysyłano o 5% większe ilości alkoholu niż w 2013 r. Wyższa o 14,5% była wartość eksportowanego piwa, 7,8% wzrost odnotowano w przypadku alkoholi wysokoprocentowych typu wódka, whisky itp., a w przypadku wartości eksportu spirytusu odnotowano spadek o 36,4%. Za granicę wysłano produkty za niespełna 337,7 mln EUR. Najważniejszymi rynkami zbytu dla polskiego alkoholu w dalszym ciągu pozostają rynek unijny i Ameryka Płn.

Eksport alkoholi objął tradycyjnie przede wszystkim alkohole wysokoprocentowe (wódki itp. produkty), których sprzedaż wzrosła o 7,8% do 163,2 mln EUR. Ten segment miał w 2014 roku 48% udział w strukturze wartości podgrupy wobec 47% w 2013 r., co oznacza pewien wzrost znaczenia.  Nastąpił on pomimo dynamicznej zwyżki sprzedaży produktów z drugiego istotnego segmentu wywozu alkoholów - piwa, którego sprzedaż wzrosła o 14,5% do 135,7 mln EUR, a udział w całej podgrupie wzrósł z 37% do 40%. Udział w strukturze wartości podgrupy wymienionego już wyżej alkoholu wysokoprocentowego skażonego (np. spirytusu) zmniejszył się z 9% do 5%, bowiem wartość sprzedaży spadła o 36,4% do 17,4 mln EUR.

O 8,8% do 12,5 mln EUR zmniejszył się wywóz „pozostałych napojów fermentowanych (do których zalicza się np. miód pitny), a jego rola wciąż pozostaje znikoma. To samo dotyczy, przynajmniej do tej pory, win (tu odnotowano 2,9% zwyżkę do 7,9 mln EUR).

Stany Zjednoczone – przez lata najważniejszy odbiorca alkoholi z Polski, gł. wódek i piwa, w dalszym ciągu ustępuje miejsca państwom UE. Pomimo spadku wartości wysyłek alkoholi na rynek amerykański w obserwowanym okresie o 11,2% do 33,2 mln EUR, USA wciąż miały większe znaczenie niż Niemcy i pozostały drugim pod względem wartości odbiorcą artykułów alkoholowych z Polski. Eksport do innego kraju z Ameryki Północnej - Kanady zmalał mniej dynamicznie, o 4,3% do 7,6 mln EUR.

Generalnie eksport do UE zwiększył się o 8,5% do 254,3 mln EUR, a udział państw członkowskich jako odbiorców alkoholu z Polski wzrósł z 73% do 75,3%. Sprzedaż (przede wszystkim mocnych trunków) do Francji (głównego odbiorcy alkoholów z Polski) zwiększyła się o 18,7% do 80,6 mln EUR. Prawie dwuipółkrotnie wzrosła natomiast wartość eksportu do Holandii (do 33,1 mln EUR), która stała się trzecim odbiorcą alkoholi wysyłanych z Polski. W tym kierunku przede wszystkim wysyłano więcej piwa (dwukrotna zwyżka do 31,7 mln EUR). Znacząco spadła natomiast wartość eksportu spirytusu do Holandii (do zaledwie 10,8 tys. EUR, z 1,97 mln EUR w 2013 r.). Spadł eksport alkoholi do Niemiec. Wartość wywozu głównego w 2013 roku wyrobu z grupy alkoholi do zachodniego sąsiada – spirytusu spadła o 31,8% do 9,8 mln EUR. O 22%  wzrósł natomiast eksport piwa – 14,2 mln EUR.

Adam Bugała FAMMU/FAPA

Słowa kluczowe : AlkoholhandelpiwoużywkiwódkaeksportPolska


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009