- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Rośnie eksport piwa i alkoholi wysokoprocentowych z Polski
W 2014 roku poza granice Polski wysyłano o 5% większe ilości alkoholu niż w 2013 r. Wyższa o 14,5% była wartość eksportowanego piwa, 7,8% wzrost odnotowano w przypadku alkoholi wysokoprocentowych typu wódka, whisky itp., a w przypadku wartości eksportu spirytusu odnotowano spadek o 36,4%. Za granicę wysłano produkty za niespełna 337,7 mln EUR. Najważniejszymi rynkami zbytu dla polskiego alkoholu w dalszym ciągu pozostają rynek unijny i Ameryka Płn.
Eksport alkoholi objął tradycyjnie przede wszystkim alkohole wysokoprocentowe (wódki itp. produkty), których sprzedaż wzrosła o 7,8% do 163,2 mln EUR. Ten segment miał w 2014 roku 48% udział w strukturze wartości podgrupy wobec 47% w 2013 r., co oznacza pewien wzrost znaczenia. Nastąpił on pomimo dynamicznej zwyżki sprzedaży produktów z drugiego istotnego segmentu wywozu alkoholów - piwa, którego sprzedaż wzrosła o 14,5% do 135,7 mln EUR, a udział w całej podgrupie wzrósł z 37% do 40%. Udział w strukturze wartości podgrupy wymienionego już wyżej alkoholu wysokoprocentowego skażonego (np. spirytusu) zmniejszył się z 9% do 5%, bowiem wartość sprzedaży spadła o 36,4% do 17,4 mln EUR.
O 8,8% do 12,5 mln EUR zmniejszył się wywóz „pozostałych napojów fermentowanych (do których zalicza się np. miód pitny), a jego rola wciąż pozostaje znikoma. To samo dotyczy, przynajmniej do tej pory, win (tu odnotowano 2,9% zwyżkę do 7,9 mln EUR).
Stany Zjednoczone – przez lata najważniejszy odbiorca alkoholi z Polski, gł. wódek i piwa, w dalszym ciągu ustępuje miejsca państwom UE. Pomimo spadku wartości wysyłek alkoholi na rynek amerykański w obserwowanym okresie o 11,2% do 33,2 mln EUR, USA wciąż miały większe znaczenie niż Niemcy i pozostały drugim pod względem wartości odbiorcą artykułów alkoholowych z Polski. Eksport do innego kraju z Ameryki Północnej - Kanady zmalał mniej dynamicznie, o 4,3% do 7,6 mln EUR.
Generalnie eksport do UE zwiększył się o 8,5% do 254,3 mln EUR, a udział państw członkowskich jako odbiorców alkoholu z Polski wzrósł z 73% do 75,3%. Sprzedaż (przede wszystkim mocnych trunków) do Francji (głównego odbiorcy alkoholów z Polski) zwiększyła się o 18,7% do 80,6 mln EUR. Prawie dwuipółkrotnie wzrosła natomiast wartość eksportu do Holandii (do 33,1 mln EUR), która stała się trzecim odbiorcą alkoholi wysyłanych z Polski. W tym kierunku przede wszystkim wysyłano więcej piwa (dwukrotna zwyżka do 31,7 mln EUR). Znacząco spadła natomiast wartość eksportu spirytusu do Holandii (do zaledwie 10,8 tys. EUR, z 1,97 mln EUR w 2013 r.). Spadł eksport alkoholi do Niemiec. Wartość wywozu głównego w 2013 roku wyrobu z grupy alkoholi do zachodniego sąsiada – spirytusu spadła o 31,8% do 9,8 mln EUR. O 22% wzrósł natomiast eksport piwa – 14,2 mln EUR.
Adam Bugała FAMMU/FAPA