- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Eksport wieprzowiny z unii w 2014 r. słabszy niż rok wcześniej
W 2014 r. kraje Unii Europejskiej wyeksportowały poza Wspólnotę łącznie 2 mln 939 tys. ton wieprzowiny (w wadze produktu), tj. o 5,1% mniej niż rok wcześniej. Spadek eksportu związany był przede wszystkim z wprowadzonym przez Rosję zakazem przywozu mięsa wieprzowego z UE. Decyzja ta była wynikiem pojawienia się afrykańskiego pomoru świń (ASF) na terenie Litwy oraz Polski w styczniu i lutym 2014 r. Żeby w pełni wykluczyć ryzyko przedostania się choroby na teren Rosji, władze tego kraju uznały, że należy wyłączyć cały teren UE z przywozu mięsa wieprzowego (trzeba zaznaczyć, że Rosja wprowadziła także oddzielny, jednoroczny zakaz importu na towary rolno-spożywcze z Unii od 1 sierpnia 2014 r.) Nagłe zamkniecie rynku rosyjskiego było sporym ciosem dla europejskich producentów i eksporterów wieprzowiny. W 2013 r. kraj ten był odbiorcą 24,1% wieprzowiny sprzedawanej na rynkach pozaunijnych. Na skutek embarga sprzedaż na ten rynek zmniejszyła się w 2014 r. o 91% do około 67 tys. ton. Spowodowało to spadek udziału Rosji w eksporcie mięsa wieprzowego na rynki pozaunijne do 2,3% w 2014 r.
Podobna sytuacja zaistniała w handlu z Białorusią, która jest członkiem Unii Celnej z Rosją i Kazachstanem. Sprzedaż mięsa wieprzowego na rynek białoruski była w 2014 r. o 95% mniejsza niż przed rokiem. Wysoki, 13-procentowy spadek w sprzedaży w analizowanym okresie odnotowano także na rynek ukraiński.
Utrata rynków na wschodzie Europy była kompensowana wzrostem sprzedaży w Azji, w tym głównie w Chinach, Hongkongu, Japonii, Korei Południowej oraz na Filipinach. Za sprawą 32-procentowego wzrostu zakupów przez Japonię, kraj ten w minionym roku był obok Chin oraz Hongkongu głównym odbiorcą mięsa wieprzowego na rynkach pozaunijnych. Dynamicznie wzrosła również sprzedaż z UE na rynek koreański (o 108% do 213,4 tys. ton) oraz na Filipiny (o 96% do 197,6 tys. ton). Zmiany w eksporcie spowodowały, że ponad 62% mięsa wieprzowego z UE kierowana była na te pięć rynków. Jeśli takie tendencje w handlu utrzymają się w kolejnych miesiącach 2015 r., rynek azjatycki będzie pozostawał jedyną siłą napędową dla europejskiego sektora mięsa wieprzowego. Można się także spodziewać, że główni eksporterzy unijni, tj. Dania, Niemcy i Hiszpania będą starały się kontynuować rozwijanie relacji handlowych na tych rynkach. Należy przy tym wspomnieć, że ponad połowa eksportu mięsa wieprzowego kierowana na rynki pozaunijne pochodzi od producentów z tych właśnie krajów.
Eksport unijnej wieprzowiny do krajów trzecich
PAWEŁ KOSTRZYŃSKI - FAMMU/FAPA