- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Niewielkie zmiany w handlu zagranicznym alkoholem w I połowie 2014 roku
W I połowie 2014 roku odnotowano 4% wzrost wartości wywozu wyrobów alkoholowych z Polski, a ich znaczenie w eksporcie używek spadło do 11,1% (z 11,8% w analogicznym okresie 2013 r.). Za granicę wysłano produkty za niemal 162,2 mln EUR. Najważniejszymi rynkami zbytu dla polskiego alkoholu w dalszym ciągu pozostają rynek unijny i Ameryka Płn.
Eksport objął tradycyjnie przede wszystkim alkohole wysokoprocentowe (wódki itp. produkty), których sprzedaż wzrosła o 11,7% do 80,9 mln EUR. Ten segment miał 50% udział w strukturze wartości podgrupy wobec 46% przed rokiem, co oznacza pewien wzrost znaczenia. Drugim istotnym przedmiotem wywozu było piwo, którego sprzedaż wzrosła o 7,4% do 62 mln EUR, a udział w całej podgrupie wzrósł zaledwie o 1% (do 38%). Znacznie – z 10% do 6% wartości eksportu podgrupy – zmniejszyła się rola alkoholu wysokoprocentowego skażonego (np. spirytusu), bowiem wartość sprzedaży spadła o 34,6% do 9,9 mln EUR.
Nie zaszły większe zmiany w strukturze geograficznej wywozu alkoholi. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – przez lata najważniejszy odbiorca alkoholi z Polski, gł. wódek i piwa, w dalszym ciągu ustępuje miejsca państwom UE. Wartość wysyłek alkoholi na rynek amerykański w obserwowanym okresie wzrosła zaledwie o 0,9% do 16,8 mln EUR. Eksport do innego kraju północnoamerykańskiego - Kanady zmniejszył się o 7,2% do 3,7 mln EUR.
Natomiast eksport do UE wzrósł o 4,6% do 122,6 mln EUR, a udział państw członkowskich jako odbiorców alkoholu z Polski zwiększył się z 74,9% do 75,6%. Sprzedaż (przede wszystkim mocnych trunków) do Francji (głównego odbiorcy alkoholów z Polski) wzrosła o 14,3% do 41,1 mln EUR. O niespełna 12% zmniejszyła się natomiast wartość eksportu do Niemiec, do 14,9 mln EUR.
Relatywnie mniejsze było znaczenie innych państw Wspólnoty. Do Holandii sprzedano towary z omawianej podgrupy za 9,5 mln EUR (+21,6%), a na Węgry za 8,9 mln EUR (9,6%). Eksport do Włoch wzrósł o 31,3% do 7,3 mln EUR. We wszystkich przypadkach było to głównie piwo (a w przypadku Holandii także spirytus).
W pierwszej połowie bieżącego roku odnotowano spadki w wywozie alkoholi na mniej znaczące rynki – wartość eksportu do Meksyku była dwukrotnie niższa niż przed rokiem (1,2 mln EUR; wódki itp.), do Rosji odnotowano niema l 40% zniżkę (do 1,3 mln EUR; wermuty i piwo), także do Belgii wysłano alkohole o wartości o 40% niższej niż w I połowie 2013 roku (gł. piwo). Warto dodać, że zaczęto wywozić pokaźne ilości piwa do Tajwanu (za 0,3 mln EUR), przed rokiem wartość eksportu alkoholi w tym kierunku kształtowała się na poziomie 27 tys. EUR.
Do składów celnych, z przeznaczeniem na zapasy i zaopatrzenie, skierowano artykuły alkoholowe za 6,6 mln EUR (+6,3%).
Adam Bugała FAMMU/FAPA