Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      
Pozostałe informacje

Niewielkie zmiany w handlu zagranicznym alkoholem w I połowie 2014 roku

20.11.2014

W I połowie 2014 roku odnotowano 4% wzrost wartości wywozu wyrobów alkoholowych z Polski, a ich  znaczenie w eksporcie używek spadło do 11,1% (z 11,8% w analogicznym okresie 2013 r.). Za granicę wysłano produkty za niemal 162,2 mln EUR. Najważniejszymi rynkami zbytu dla polskiego alkoholu w dalszym ciągu pozostają rynek unijny i Ameryka Płn.

Eksport objął tradycyjnie przede wszystkim alkohole wysokoprocentowe (wódki itp. produkty), których sprzedaż wzrosła o 11,7% do 80,9 mln EUR. Ten segment miał 50% udział w strukturze wartości podgrupy wobec 46% przed rokiem, co oznacza pewien wzrost znaczenia. Drugim istotnym przedmiotem wywozu było piwo, którego sprzedaż wzrosła o 7,4% do 62 mln EUR, a udział w całej podgrupie wzrósł zaledwie o 1% (do 38%). Znacznie – z 10% do 6% wartości eksportu podgrupy – zmniejszyła się rola alkoholu wysokoprocentowego skażonego (np. spirytusu), bowiem wartość sprzedaży spadła o 34,6% do 9,9 mln EUR.

Nie zaszły większe zmiany w strukturze geograficznej wywozu alkoholi. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej – przez lata najważniejszy odbiorca alkoholi z Polski, gł. wódek i piwa, w dalszym ciągu ustępuje miejsca państwom UE. Wartość wysyłek alkoholi na rynek amerykański w obserwowanym okresie wzrosła zaledwie o 0,9% do 16,8 mln EUR. Eksport do innego kraju północnoamerykańskiego - Kanady zmniejszył się o 7,2% do 3,7 mln EUR.

Natomiast eksport do UE wzrósł o 4,6% do 122,6 mln EUR, a udział państw członkowskich jako odbiorców alkoholu z Polski zwiększył się z 74,9% do 75,6%. Sprzedaż (przede wszystkim mocnych trunków) do Francji (głównego odbiorcy alkoholów z Polski) wzrosła o 14,3% do 41,1 mln EUR. O niespełna 12% zmniejszyła się natomiast wartość eksportu do Niemiec, do 14,9 mln EUR.

Relatywnie mniejsze było znaczenie innych państw Wspólnoty. Do Holandii sprzedano towary z omawianej podgrupy za 9,5 mln EUR (+21,6%), a na Węgry za 8,9 mln EUR (9,6%). Eksport do Włoch wzrósł o 31,3% do 7,3 mln EUR. We wszystkich przypadkach było to głównie piwo (a w przypadku Holandii także spirytus).

W pierwszej połowie bieżącego roku odnotowano spadki w wywozie alkoholi na mniej znaczące rynki – wartość eksportu do Meksyku była dwukrotnie niższa niż przed rokiem (1,2 mln EUR; wódki itp.), do Rosji odnotowano niema l 40% zniżkę (do 1,3 mln EUR; wermuty i piwo), także do Belgii wysłano alkohole o wartości o 40% niższej niż w I połowie 2013 roku (gł. piwo). Warto dodać, że zaczęto wywozić pokaźne ilości piwa do Tajwanu (za 0,3 mln EUR), przed rokiem wartość eksportu alkoholi w tym kierunku kształtowała się na poziomie 27 tys. EUR.

Do składów celnych, z przeznaczeniem na zapasy i zaopatrzenie, skierowano artykuły alkoholowe za 6,6 mln EUR (+6,3%).

Adam Bugała FAMMU/FAPA


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009