- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Prognozy FAO dla światowego rynku drobiu w 2014 r.
Według październikowych prognoz Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), w 2014 r. światowa produkcja drobiu po raz kolejny zwiększy się nieznacznie – o 1,1% do 107,6 mln ton wobec średniego 3% wzrostu w ciągu ostatniej dekady. Drób będzie jedynym gatunkiem mięsa, którego poziom wytwarzania wzrośnie w tym roku w większym stopniu w krajach rozwiniętych (+1,9%) niż rozwijających się (+0,5%). Chiny obniżą produkcję już drugi rok z rzędu ze względu na skutki epidemii ptasiej grypy. Przypadki zakażenia wirusem wśród ludzi na początku 2014 r. miały wpływ na znaczne obniżenie spożycia drobiu w tym kraju. W konsekwencji, chińska produkcja drobiu spadnie w 2014 r. aż o 4,8% do 17,5 mln ton. Poza Chinami, prognozy produkcji w pozostałych krajach przodujących na światowym rynku drobiu są pozytywne. Największy producent – USA podwyższy poziom wytwarzania o 1,8% do rekordowych 20,6 mln ton. Wzrosty produkcji przewidziane są również m.in. w Brazylii, UE, Rosji, Meksyku, Indiach, Iranie i Turcji.
W globalnym handlu mięsem dominuje mięso drobiu z 45% udziałem. Popularność drobiu wynika z konkurencyjności cenowej wobec mięsa czerwonego oraz walorów kulinarnych i zdrowotnych. W ciągu ostatniej dekady wolumen eksportu drobiu zwiększył się o 55%, jednak od 2012 r. tempo wzrostu jest już słabsze. W 2014 r. przewiduje się kontynuację tej tendencji, a globalny wywóz wzrośnie o 2,1% do 13,5 mln ton, co odzwierciedla wyższe poziomy produkcji u importerów. Najwięksi z nich – Chiny i Japonia zwiększą w tym roku zakupy nieznacznie. W przypadku Chin, spadek zakupów przez Chiny kontynentalne zostanie zrekompensowany przez zwiększony import Hongkongu. Światowy import mięsa drobiowego wzrośnie w tym roku o 0,9%, w największym stopniu zwiększą go kraje afrykańskie (+4,6%), głównie Angola, Ghana i Benin, gdzie wzrost dochodów wzmacnia popyt na drób. Największy importer z Afryki – RPA, zanotuje 2,6% wzrost przywozu. Kraje azjatyckie i bliskowschodnie sprowadzą o 2,5% więcej mięsa drobiu niż rok wcześniej. Arabia Saudyjska, Irak i Zjednoczone Emiraty Arabskie zanotują wysokie dynamiki wzrostu przywozu, głównie w segmencie produktów halal.
W Europie Rosja ograniczy zakupy drobiu blisko o 30%, co wynika ze wzrostu krajowej produkcji drobiarskiej oraz wprowadzenia w sierpniu br. zakazu importu drobiu i innych artykułów spożywczych m.in. z USA i UE. W 2013 r. kraje te dostarczały do Rosji około trzech czwartych rosyjskiego importu drobiu, co spowodowało konieczność poszukiwania przez Rosjan alternatywnych rynków zaopatrzenia. U czterech największych eksporterów – w Brazylii, USA, UE i Chinach, których wysyłki stanowią w sumie trzy czwarte światowego wywozu, w ostatnich latach tempo wzrostu eksportu drobiu malało. W 2014 r. sytuacja ta może jednak się zmienić, gdy nadmierna podaż i spadek cen w Chinach, związane z ptasią grypą, przyczynią się do zwiększenia wysyłek aż o 7%. Wzrosnąć może również wywóz brazylijskiego drobiu o ok. 4% ze względu na zwiększone możliwości wysyłek do Rosji. Poza tymi nadzwyczajnymi czynnikami, główny bodziec dla wzrostu światowego eksportu drobiu będzie w tym roku pochodził od drugoplanowych eksporterów, np. Tajlandii, Turcji i Argentyny. Co ciekawe, powyższe kraje skupiają się na odmiennych rynkach docelowych. Tajlandia dostarcza głównie elementy bez kości do Japonii i UE, a Turcja specjalizuje się w wysyłkach całych tuszek z certyfikatem halal na Bliski Wschód, głównie do Iraku. Argentyna eksportuje najwięcej do Wenezueli, a ostatnio poszerza swoje rynki zbytu m.in. o Chiny i RPA.
Opracowała: Ewa Siemieńska, FAMMU/FAPA