Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      
Rynek cukru

Etykiety ostrzegawcze dla słodzonych napojów

28.05.2014

Władze Sacramento w Kalifornii chcą, żeby na opakowaniach słodzonych napojów pojawiły się etykiety ostrzegające przez otyłością, cukrzycą i próchnicą. 

Senacki komitet ds. zdrowia stanu Kalifornia w USA przyjął projekt ustawy nakazującej etykietowanie ostrzegawcze na opakowaniach słodzonych napojów podobne do ostrzeżeń znanych z papierosów czy alkoholu. To pierwszy krok na legislacyjnej drodze do wprowadzenia nakazu etykietowania. Na opakowaniu każdego napoju, który ma 75 lub więcej kalorii w 12 uncjach (około 341 mililitrów), ma pojawić się napis „State of California Safety Warning: Drinking beverages with added sugar(s) contributes to obesity, diabetes and tooth decay”, co można przetłumaczyć jako „Stan Kalifornia ostrzega, że spożywanie bezalkoholowych napojów słodzonych przyczynia się do otyłości, cukrzycy i próchnicy”.

Inicjatorem projektu jest senator Bill Monning, który popierał także wprowadzenie stanowego podatku od cukrów w słodzonych napojach. Senator podkreślił jednak, że nowe rozwiązanie nie ma charakteru podatkowego, a jedynie informacyjny. Jego zdaniem opinia publiczna potrzebuje więcej wiadomości o napojach zawierających słodziki.

Pomysł ustawy wywołał oczywiście sprzeciw producentów. Kalifornijski oddział ABA, amerykańskiego związku producentów bezalkoholowych napojów słodzonych uznał za nieporozumienie sugerowanie, że picie słodzonych napojów jest odpowiedzialne za przybieranie na wadze. Jako potwierdzenie przytacza dane wykazujące, że w diecie przeciętnego Amerykanina tylko 4% kalorii pochodzi od tego typu produktów, więc nie może mieć znaczącego wpływu na wagę lub zdrowie.

W 2012 roku w Nowym Jorku chciano wprowadzić zakaz sprzedaży napojów słodzonych w dużych opakowaniach poza dużymi sklepami spożywczymi. Pomysł uznano jednak za niekonstytucyjny. Monning spodziewa się dużego oporu ze strony producentów, ale wskazuje, że podobne etykiety funkcjonują na opakowaniach papierosów i alkoholu.

Obecnie około 1/3 dorosłych Amerykanów ma nadwagę lub jest otyła, a w przypadku dzieci pomiędzy 2 a 19 rokiem życie ten udział wynosi 17%. Badania pokazały także, że spożywanie jednej puszki napoju typu kola dziennie zwiększa prawdopodobieństwa nadwagi u dorosłego o 27%, a u dzieci o 55%. Jedna lub dwie puszki takiego napoju dziennie ma także zwiększać ryzyko cukrzycy u dorosłych o 26%. Szacuje się, że co trzecie dziecko urodzone w USA po 2000 roku, w tym prawie połowa w rodzinach latynoskich i afroamerykańskich będzie chorować na cukrzycę drugiego typu. Wydatki na służbę zdrowia z tytułu otyłości szacuje się w USA na 200 miliardów dolarów rocznie, co stanowi około 1/5 wydatków medycznych w tym kraju.

Opracowanie: Łukasz Chmielewski FAPA/FAMMU

 


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009