Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      
Rynek cukru

Liczy się tylko słodki smak?

28.05.2014

Badania pokazały, że Amerykanie nie rozróżniają, czy napój, który piją, jest sztucznie słodzony, czy zawiera naturalne cukry. Nie są też tym specjalnie zainteresowani.

Profesorowie Gail Rampersaud i Lisa House wraz z zespołem z Univesity of Florida przeprowadzili ankietę online dotyczącą spożywania bezalkoholowych napojów słodzonych w USA. W badaniu wzięło udział 3361 dorosłych Amerykanów z różnych części kraju. Wyniki pokazały, że konsumenci nie mają świadomości, że jest różnica pomiędzy napojami z naturalnie występującymi cukrami (jak soki owocowe 100%) a napojami słodzonymi różnymi substancjami (jak kola).

Połowa badanych Amerykanów wymieniła cukier wśród trzech najważniejszych obaw w kontekście spożywanych napojów. Te osoby piją też mniej słodzonych cukrem napojów, niż ci, którzy nie zwracają uwagi na zawartość cukru. Wielu badanych nie przejmuje się jednak zawartością cukru w napojach i spożywa relatywnie dużo słodzonych napojów. Wśród ankietowanych mężczyzn ilość przyjętych średnio dziennych kalorii z tego typu napojów wyniosła 550 kalorii, a słodzone napoje były czwartym źródłem kalorii w ich diecie.

Ponad połowa badanych traktowała słodzone napoje gazowane typu kola, napoje owocowe, nektary, soki i napoje energetyczno-izotoniczne jako słodzone, a prawie połowa określała dietetyczne napoje jako słodzone cukrem (ang. „sugary”, choć są słodzone innymi substancjami, często nisko- lub zero-kalorycznymi). Wydaje się, że podobne przekonanie jest dość uniwersalne, bo określenie „słodzone” automatycznie kojarzy się z cukrem.

Autorzy badań zwracają uwagę, że ankietowani często nie wiedzieli, ile cukrów i jakiego typu znajduje się w napojach, które spożywają. Według Rapersauda badania pokazały, że Amerykanie nie rozróżniają pomiędzy naturalnie występującymi cukrami a dodawanymi w procesie produkcji. Jego zdaniem pomocne byłoby wyszczególnienie na etykiecie napoju dodanych słodzików (osobno). Autorzy badań wysnuli także hipotezę, że konsumenci nie zwracają uwagę na rodzaj cukrów, bo przede wszystkim liczy się dla nich słodki smak, który uważają za dobry i pożądany, i z tego powodu będą pić słodzone napoje niezależnie od obaw i zagrożeń, jakie niesie ze sobą spożywanie dosładzanych napojów.


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009