- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Wzrost eksportu alkoholu z Polski w 2013 roku
W 2012 roku na skutek załamania eksportu spirytusu w związku z wzrostem cen wywołanym rosnącymi kosztami surowców odnotowano znaczny spadek wartości wywozu alkoholów z Polski. W 2013 roku wysyłano nieco większe ilości spirytusu, ale to głównie za sprawą dynamicznego wzrostu wartości eksportu piwa wywóz omawianych wyrobów zwiększył się, a ich znaczenie w eksporcie używek (grupa produktów obejmująca tytoń i wyroby tytoniowe, artykuły z grupy kawa, herbata oraz ich ekstrakty, kakao, przyprawy, wody mineralne, alkohole, w tym spirytus, wódki, wino i piwo) wzrosło do 11,7% (z 10,7% w 2012 r.). Za granicę wysłano produkty za niemal 319,7 mln EUR. Najważniejszymi rynkami zbytu dla polskiego alkoholu w dalszym ciągu pozostają rynek unijny i Ameryka Płn.
Eksport objął tradycyjnie przede wszystkim alkohole wysokoprocentowe (wódki itp. produkty), których sprzedaż wzrosła o 8,3% do 151,3 mln EUR. Ten segment miał w 2013 roku 47% udział w strukturze wartości podgrupy wobec 51% w 2012 r., co oznacza pewien spadek znaczenia. Związany był on z dynamiczną zwyżką sprzedaży produktów z drugiego istotnego segmentu wywozu alkoholów - piwa, którego sprzedaż wzrosła o 22,7% do 122,7 mln EUR, a udział w całej podgrupie wzrósł z 35% do 37%. Udział w strukturze wartości podgrupy wymienionego już wyżej alkoholu wysokoprocentowego skażonego (np. spirytusu) zwiększył się z 6% do 8%, bowiem wartość sprzedaży wzrosła o 59% do 27,2 mln EUR. Jeszcze w 2011 roku przed załamaniem wywozu spirytusu, wartość jego eksportu przekraczała 64 mln EUR. Warto również dodać, że eksport tych artykułów zwiększył się gwałtownie bezpośrednio po przystąpieniu do UE i w latach 2005-06 stanowił 20-24% wywozu wszystkich produktów alkoholowych.
Utrzymała się zmiana struktury geograficznej wywozu alkoholi zaobserwowana w ubiegłym roku. Stany Zjednoczone – przez lata najważniejszy odbiorca alkoholi z Polski, gł. wódek i piwa, w dalszym ciągu ustępuje miejsca państwom UE. Pomimo spadku wartości wysyłek alkoholi na rynek amerykański w obserwowanym okresie o 1,3% do 37,4 mln EUR, USA wciąż miały większe znaczenie niż Niemcy i pozostały drugim pod względem wartości odbiorcą artykułów alkoholowych z Polski. Generalnie eksport do UE zwiększył się o 20,6% do 233,2 mln EUR, a udział państw członkowskich jako odbiorców alkoholu z Polski wzrósł z 70,3% do 73%. Sprzedaż (przede wszystkim mocnych trunków) do Francji (głównego odbiorcy alkoholów z Polski) zwiększyła się o 5,2% do 67,9 mln EUR.
Relatywnie mniejsze było znaczenie innych państw Wspólnoty.
Opracowanie: Adam Bugała FAMMU/FAPA