- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Niższa wartość eksportu jaj i przetworów z Polski w 2013 r.
W 2013 r. w polskim sektorze jaj i przetworów jajecznych nastąpiło pogorszenie dodatniego salda handlowego o 16% do 185 mln EUR. W ciągu roku wpływy z eksportu zmalały o 12% do 243 mln EUR przy 5% zwiększeniu wartości importu do 59 mln EUR.
W ubiegłym roku opłacalność eksportu jaj spożywczych znacznie pogorszyła się – średnia wartość jednostkowa wywozu (89 EUR/100 kg) była o jedną czwartą niższa od tej z 2012 r. Systematycznie rośnie udział eksportu w polskiej produkcji jaj spożywczych, w 2013 r. wyniósł on 43%. Jest to nadal główny czynnik pobudzający rozwój sektora jaj, ponieważ krajowe spożycie zwiększa się w nieznacznym stopniu.
W 2013 r. produkcja jaj spożywczych w Polsce wyniosła 9 mld szt., przewyższając o 6% wynik z 2012 r. Poziom wytwarzania był jednak nadal o 3% niższy niż przed dwom laty, przed wdrożeniem unijnej dyrektywy z zakresu dobrostanu kur niosek i związanej z tym obowiązkowej wymiany tradycyjnych klatek dla kur na udoskonalone. Z uwagi na wysokie koszty wymiany klatek, część producentów opuściła branżę, a krajowe pogłowie kur niosek obniżyło się o ok. 20%. W 2013 r. poziom produkcji jaj zaczął się już odbudowywać, a ceny jaj spożywczych spadły wobec 2012 r. o 20-30%. Tendencji zniżkowej sprzyjały również taniejące pasze oraz spadek cen na rynku unijnym. Ze względu na spadek cen jaj w ubiegłym roku pogorszyła się opłacalność produkcji jaj w Polsce i w całej UE.
Głównymi partnerami handlowymi Polski w handlu jajami i przetworami jajecznymi pozostają tradycyjnie państwa członkowskie Unii Europejskiej, gdzie w 2013 r. trafiło i skąd pochodziło ok. 94% wartości handlu tymi produktami. Niemcy – główny odbiorca, zakupiły w ubiegłym roku w Polsce o 30% mniej jaj i przetworów niż w 2012 r. o wartości o ok. 40% niższej. Wzrosły natomiast dostawy do Holandii, Włoch, na Węgry, czy do Rumunii. Do państw Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP), głównie na Białoruś i do Rosji wysyłaliśmy jaja wylęgowe.
Niemcy utraciły dotychczasową pozycję lidera w dostawach jaj do Polski, a w wartość przywozu obniżyła się o 10% w skali roku. Największy udział w wartości importu jaj i przetworów do Polski miała w 2013 r. Holandia, wartość dostaw zwiększyła się w tym czasie o ponad jedną trzecią. Spośród krajów trzecich najwięcej jaj do Polski dostarczyła Kanada, skąd sprowadzaliśmy jaja wylęgowe indycze lub gęsie.
Opracowała: Ewa Siemieńska, FAMMU/FAPA