- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Fundusz promocji owoców i warzyw wspiera rynek owoców i warzyw
Z dniem 1 lipca 2009 roku weszła w życie ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno – spożywczych (Dz. U. z 2009 nr 97, poz. 799), która utworzyła 9 odrębnych funduszy promocji:
Fundusz Promocji Mleka (który zastępuje dotychczas istniejący Fundusz Promocji Mleczarstwa)
Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego
Fundusz Promocji Mięsa Wołowego
Fundusz Promocji Mięsa Końskiego
Fundusz Promocji Mięsa Owczego
Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych
Fundusz Promocji Owoców i Warzyw
Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego
Fundusz Promocji Ryb
Fundusze promocji tworzone są w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno – spożywczych. Cele te są i będą realizowane w szczególności poprzez prowadzenie kampanii informacyjnych i promocyjnych, w tym między innymi współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Środki Funduszy Promocji są w szczególności przeznaczone na sfinansowanie tzw. „wkładu własnego” organizacji branżowych w realizację kampanii promocyjnych i informacyjnych prowadzonych w ramach administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych”, dzięki czemu będzie możliwe znaczące zwielokrotnienie efektu działań promocyjnych. Środkami Funduszy Promocji zarządzają wyłącznie przedstawiciele organizacji branżowych, reprezentujących producentów rolnych oraz przetwórców działających w danym sektorze, którzy tworzą odrębne dla każdego funduszu Komisje Zarządzające, decydujące o przeznaczeniu dostępnych środków. Rola administracji w tym zakresie ogranicza się wyłącznie do zapewnienia administracyjnej obsługi wypłat środków.
Poszczególne fundusze promocji zasilane będą z wpłat, które są naliczane, pobierane i przekazywane na rachunki bankowe funduszy promocji przez przedsiębiorców funkcjonujących w danym sektorze produkcji a w przypadku:
Funduszu Promocji Owoców i Warzyw przez przedsiębiorców będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy:
- skupują owoce lub warzywa od wyodrębnionych podmiotów, lub
- wytwarzają owoce i warzywa
Ponadto źródłami finansowania funduszu są: odsetki bankowe od środków pieniężnych gromadzonych na rachunku bieżącym funduszu oraz z tytułu oprocentowania lokat, oraz darowizny, zapisy, dotacje.
Według najnowszych danych Agencji Rynku Rolnego na dzień 31 grudnia 2012 roku stan konta dla Funduszu Promocji Owoców i Warzyw wynosił 5 597 710,27 zł, a łącznie wpłat na ten Fundusz przez cały miniony rok dokonały 6638 podmioty. W minionym roku na liście głównych zadań dofinansowanych/finansowanych z Funduszu Promocji oraz działań zrealizowanych znalazła się kampania „Jabłka każdego dnia” – o łącznej wartości 6,88 mln zł.
Na bieżący, 2013 rok przewidziano do sfinansowania między innymi następujące kampanie promujące rynek owoców i warzyw w Polsce:
- „Jedz witaminy i wracaj do zdrowia” - propozycja złożona przez Związek Sadowników RP, kampania ma być prowadzona w szpitalach ze szczególnym uwzględnieniem oddziałów dziecięcych na terenie 5 województw,
- „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” – propozycja złożona przez Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych, a celem kampanii będzie zachęcenie do spożywania owoców i warzyw, co bezpośrednio przekłada się na ogólny wzrost ich spożycia.
Opracowanie: FAMMU/FAPA na podstawie ARR