Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      
Rynek mięsa i drobiu

Pozytywny scenariusz dla unijnego rynku drobiu do 2022 r.

01.02.2013

Według prognoz Komisji Europejskiej z grudnia 2012 r., w ciągu najbliższej dekady mięso drobiu będzie jedynym gatunkiem mięsa, którego produkcja w UE wzrośnie. Zwiększy się zarówno globalny, jak i wewnętrzny popyt na mięso białe, zarówno ze względu na jego właściwości odżywcze, jak i konkurencyjne ceny. Światowe spożycie mięsa drobiowego wzrośnie w prognozowanym okresie o jedną czwartą, co będzie sprzyjało unijnemu eksportowi. Komisja przewiduje, że do 2022 r. unijna produkcja drobiu zwiększy się wobec 2011 r. o 4,4% do 12,91 mln ton. Krótki cykl produkcyjny drobiu wpływa na wzrost konkurencyjności sektora drobiarskiego. Jest on też bardziej elastyczny niż inne działy produkcji zwierzęcej i może szybciej reagować na zmiany popytu czy wyższe nakłady. Konsumpcja mięsa drobiowego w UE zwiększy się w prognozowanym okresie o 4,3% do 12,4 mln ton. Spożycie na jednego mieszkańca UE wzrośnie o 2% do 24,11 kg wobec 23,63 kg w 2011 r. Konsumpcja drobiu w nowych państwach członkowskich (UE-12) będzie rosła w szybszym tempie niż w „starej” UE-15.

Unia Europejska pozostanie w ciągu nadchodzących 10 lat eksporterem netto mięsa drobiu. W 2022 r. wysyłki wzrosną wobec 2011 r. o 3,2% do 1,34 mln ton z uwagi na zwiększone globalne zapotrzebowanie, głównie z Azji, Afryki i Bliskiego Wschodu. Unijny eksport drobiu będzie głównie skoncentrowany na segmencie niższej jakości, czyli elementach tuszki, które nie znajdują popytu na rynku wewnętrznym. Import drobiu do UE wzrośnie natomiast w tym czasie w mniejszym stopniu – o 1,3% do 831 tys. ton w 2022 r.

W 2011 r. unijna produkcja mięsa drobiowego wyniosła 12,6 mln ton i była o 1,8% wyższa wobec 2010 r. dzięki zwiększonemu popytowi oraz konkurencyjności cenowej. Zwiększonej konsumpcji mięsa białego sprzyjał niski wzrost gospodarczy, stagnacja spożycia mięsa czerwonego oraz wysoka stopa bezrobocia. Produkcja wzrosła również w 2012 r., rekompensując częściowo niższą podaż mięsa czerwonego. Dynamika wytwarzania uległa jednak spowolnieniu z uwagi na znaczne zwiększenie kosztów produkcji żywca, co wpłynęło na spadek opłacalności chowu. W 2012 r. ceny sprzedaży mięsa kurcząt brojlerów w UE były bardzo wysokie – średnio 191 EUR/100 kg, przewyższając poziom z 2011 r. o 2%, a przeciętną z ostatnich 5 lat o ok. 16%.

W 2012 r. obniżyła się znacznie dynamika wzrostu eksportu drobiu z UE do krajów trzecich. Wywóz zwiększył się minimalnie – o ok. 1% wobec 12% wzrostu rok wcześniej. W ubiegłym roku spadła znacznie sprzedaż na dotychczasowe główne rynki zbytu, czyli do państw azjatyckich (Hongkong, Wietnam, Chiny), Arabii Saudyjskiej oraz Rosji, wzrosły natomiast wysyłki do krajów afrykańskich (RPA, Benin), a także na Ukrainę. W 2012 r. nieznacznie wzrósł również unijny import drobiu z krajów trzecich, w szczególności produktów o wysokiej wartości dodanej jak filety mrożone oraz przetwory w ramach kontyngentów taryfowych o niskiej stawce celnej. Największym dostawcą pozostała Brazylia, choć import z tego kraju zmalał ze względu na wysokie ceny i ograniczoną podaż. Wzrósł natomiast przywóz z Tajlandii, głównie ze względu na zgodę UE na dostawy surowego mięsa kurcząt z tego kraju od 1 lipca 2012 r.

Polska jest już od lat jednym z czołowych producentów i eksporterów mięsa drobiu w UE. W 2011 r. była czwartym unijnym producentem po Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. W 2012 r. była piątym eksporterem na rynki krajów trzecich – po Francji, Holandii, Niemczech i Belgii. Polska jest jednocześnie jednym z najbardziej konkurencyjnych producentów drobiu w UE. W 2012 r. przeciętne ceny sprzedaży mięsa kurcząt brojlerów w Polsce były najniższe w całym ugrupowaniu i stanowiły dwie trzecie średniej unijnej.

Autor: Ewa Siemieńska, FAMMU/FAPA


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009