- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Słodkie strony eksportu
Polskie cukier i słodycze ciągle są chętnie kupowane zarówno w UE jak i innych krajach na całym świecie.
W pierwszym półroczu 2012 roku słodycze i cukier okazały się najchętniej kupowanym polskimi wyrobami cukrowniczymi i cukierniczymi na świecie. Ich udział w strukturze towarowej wyniósł odpowiednio 2/3 i 30% w ujęciu wartościowym oraz ¼ i 60% ilościowo.
Eksport cukru gwałtownie, bo blisko trzykrotnie, wzrósł do 300,6 tys. ton, a jego wartość zwiększyła się w podobnym tempie do 199,4 milionów euro. Tak duży wzrost spowodowany jest kilkoma czynnikami. Po pierwsze produkcja cukru w 2011 roku wyniosła aż 1,89 mln ton i była wyższa od kwoty produkcyjnej o 490 tys. ton. Ta nadwyżka nie może zostać wykorzystana na cele spożywcze w UE i musi trafić na eksport. Po drugie, choć cukier potaniał na światowych giełdach, to ciągle był bardzo drogi i nie słabł popyt na niego. Po trzecie słaba złotówka sprawiała, że eksport był atrakcyjny. Dlatego też w efekcie wysyłka cukru na zagraniczne rynki szybko wzrosła. Na eksport trafiał nie tylko cukier pozakwotowy, ale także wytworzony w ramach kwoty, o czym świadczą wysokie ceny eksportowe do UE. Mniejsza podaż cukru na krajowym rynku sprawiła, że ceny cukru w Polsce pozostały na wysokim poziomie i mimo dużej produkcji nie spadły.
Polski cukier kupowały zarówno kraje unijne jak i trzecie. Do UE trafiła ponad połowa cukru, pozostałą część została wyeksportowana do krajów trzecich, w tym do WNP (15%). Najwięcej cukru w pierwszym półroczu 2012 roku kupowały z Polski Niemcy, Syria, Słowacja, Izrael, Czechy, Litwa, Rosja, Wielka Brytania, Uzbekistan i Kazachstan.
Natomiast wywóz słodyczy zwiększył się o 8% do 121,1 tys. tron o wartości 462,1 miliona euro (+7%). W tej grupie około 80% w strukturze eksportu stanowiły wyroby zawierające kakao. Dynamika wzrostu wywozu, choć ciągle stosunkowo wysoka, była jednak o połowę niższa niż przed rokiem. Może to świadczyć o spadku popytu u głównych odbiorców na skutek kryzysu gospodarczego. Ponad 70% eksportu słodyczy trafia do UE, przy czym aż połowa do UE-15. Wywóz w tym kierunku wzrósł nieznacznie wartościowo przy spadku ilości, znacznie dynamicznie zwiększał się zaś do krajów trzecich. Problemy finansowe w strefie euro zaowocowały zatem mniejszymi i tańszymi zakupami. Z krajów trzecich polskie słodycze dużym powodzeniem cieszyły się zwłaszcza w Turcji i Rosji, a także w Arabii Saudyjskiej, USA i Chorwacji.
Cukier i słodycze stanowiły 8% wartości wywozu artykułów rolno-spożywczych ogółem i 7% ich ilości. Rok wcześniej udział był wyraźnie niższy. Rosnąca rola cukru i słodyczy w eksporcie żywności ogółem potwierdza dobrą kondycję branży cukrowniczo-cukierniczej w Polsce oraz jest dowodem na wysoką jakość produktów, za co są one cenione na zagranicznych rynkach.
Opracował: Łukasz Chmielewski FAPA/FAMMU