Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      
Rynek mięsa i drobiu

Ruszyła kampania promująca polski drób

10.10.2012

We wrześniu br. w Polsce i Niemczech ruszyła kampania pod nazwą „Nowa Jakość w drobiarstwie” promująca polski drób wysokiej jakości w ramach Programu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (z ang. Quality Assurance for Food Products). Akcja będzie trwała 3 lata, jej budżet wynosi 4 mln euro, z czego połowa będzie współfinansowania ze środków unijnych. Na polskim rynku promowane będzie mięso kurcząt i indyków, a na niemieckim – mięso gęsi. Celem kampanii jest dotarcie do konsumentów, producentów i dystrybutorów mięsa drobiowego i przekonanie ich o walorach mięsa o sprawdzonej, wysokiej jakości, powodując tym samym wzrost spożycia. Kampania ma również obalić niektóre mity dotyczące żywienia drobiu paszami z dodatkiem hormonów i antybiotyków.

Program będzie szeroko promowany w różnych mediach – w telewizji, prasie, internecie i kinach. Aktualnie emitowane są spoty informacyjne w największych polskich stacjach telewizyjnych. Organizatorem akcji jest Krajowa Rada Drobiarska (KRD) we współpracy z Agencją Rynku Rolnego i Komisją Europejską. Za przygotowanie i realizację kampanii odpowiadają agencja „Partner of Promotion” i „Tailor&Baker” oraz dom mediowy „Maxus”. W ramach programu planowane są również działania edukacyjne – m.in. seminaria w Niemczech dla hodowców i producentów drobiu oraz wizyty studyjne w polskich zakładach produkcyjnych dla niemieckich dziennikarzy i przedstawicieli branży drobiarskiej. Odwiedzą oni m.in. zakład doświadczalny w Kołudzie Wielkiej, gdzie w systemie QAFP hodowana jest polska młoda gęś owsiana. Dzięki tym działaniom, w niemieckiej prasie pojawią się publikacje dotyczące walorów polskiej gęsiny. Objęcie kampanią również rynku niemieckiego wynika z tego, że Niemcy są od lat największym odbiorcą mięsa drobiu z Polski. Szczególnie popularna jest tam polska gęsina. W 2011 r. na rynek niemiecki trafiło ok. 80 tys. ton polskiego mięsa drobiu, w tym 16,5 tys. ton gęsiny. Wartość wysyłek drobiu wyniosła 285 mln EUR, a samej gęsiny 87 mln EUR. W pierwszym półroczu 2012 r. eksport mięsa drobiu z Polski do Niemiec wyniósł 37,5 tys. ton – o 16% więcej niż w tym samym okresie 2011 r., o wartości o 9% wyższej, sięgającej 105 mln EUR.  

System QAFP jest otwarty, może do niego przystąpić każdy, kto dobrowolnie zdecyduje się na ścisłe przestrzeganie norm jakościowych na poszczególnych etapach produkcji – hodowli, produkcji czy dystrybucji. Jest to pierwszy w Polsce system kontroli jakości zaadaptowany w drobiarstwie i ma on formułę zeszytu branżowego. Prace nad systemem w tej branży rozpoczęły się w 2010 r., a w styczniu 2011 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi uznał System Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP) „Kulinarne mięso z piersi kurczaka i indyka oraz tuszki i elementy młodej polskiej gęsi” za krajowy system jakości żywności. Odpowiednie normy systemu dotyczą zarówno żywienia i sposobu hodowli ptaków, jak też uboju, pakowania czy transportu w temp 4 °C. Mięso drobiu wyprodukowane w systemie QAFP musi odpowiednio pakowane, najlepiej w tzw. atmosferze ochronnej, ograniczającej rozwój bakterii i przedłużającej trwałość produktu. Przedsiębiorstwa, które zdecydują się na wdrożenie systemu QAFP, zyskają prawo do oznakowania swoich produktów znakiem „Sprawdzony drób”. Kupując drób z logo QAFP konsument ma gwarancję, że jest to wyrób o ponadprzeciętnej kulinarnej jakości i znakomitym smaku. Jednocześnie konsument ma pewność, że każdy etap produkcji drobiu odbył się z zachowaniem wysokich standardów systemu opracowanych przez branżowych ekspertów, oraz z poszanowaniem zasad dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska. Obecnie do systemu zgłosiło się siedmiu producentów drobiu, dwóch uzyskało już certyfikacje. Drób ze znakiem QAFP wkrótce powinien pojawić się w sklepach.               

Opracowała: Ewa Siemieńska, FAMMU/FAPA


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009