- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
„Owoce w szkole” – jednak było warto!
Jedną z zasad działania unijnego Programu „Owoce w szkole” jest regularna ocena skuteczności tego właśnie programu, a obowiązek ten nałożony jest na wszystkie kraje członkowskie współuczestniczące w przedsięwzięciu. W przypadku Polski ocena skuteczności przeprowadzona została przez Instytut Żywności i Żywienia, a uwzględnił on w swych badaniach dane za rok szkolny 2010/2011 – czyli okres drugiego roku realizacji tego programu w polskich szkołach.
Celem omawianej oceny było przede wszystkim wykazanie skuteczności w realiach polskich tego programu – z uwzględnieniem zmian nawyków żywieniowych wśród dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz sprawdzenie wiedzy na temat zdrowego odżywiania wśród dzieci szkolnych. Badaniem objęto nie tylko dzieci z klas III biorące udział w Programie „Owoce w szkole” ale także ich rodziców oraz szkolną kadrę dydaktyczną, na terenie 5 polskich województw.
Do najważniejszych wniosków należy zaliczyć:
1) Program Owoce w szkole przyczynił się do istotnego wzrostu spożycia owoców i warzyw
Na zakończenie programu spożycie owoców i warzyw ogółem w dni szkolne było wyższe o 21% w grupie dzieci uczestniczących w programie, w porównaniu do grupy dzieci nieuczestniczących w programie, łączne spożycie owoców i warzyw w dni szkolne wynosiło w grupie dzieci uczestniczących w programie 376 g, a w grupie nieuczestniczącej 310 g. Tym samym zapewnienie porcji owoców i warzyw w szkole bezpłatnie jest efektywną strategią prowadzącą do zwiększenia spożycia owoców i warzyw przez dzieci. Jeśli zmiany tej wielkości byłyby utrzymane w kolejnych latach, mogą korzystnie wpłynąć na poprawę sposobu żywienia uczniów i tym samym wpłynąć na ich stan zdrowia w przyszłości.
2) Udział w programie Owoce w szkole zmienił na bardziej pozytywne nastawienie dzieci do jedzenia owoców
Na zakończenie programu dzieci rzadziej odpowiadały, iż wolą zjeść coś słodkiego zamiast owoców. Udowodniono, iż udostępnienie wszystkim uczniom w klasie owoców i warzyw do spożycia wpłynęło pozytywnie na zachowania tych dzieci, które wcześniej z różnych przyczyn nie jadały owoców w szkole – widząc zachęcający przykład kolegów jedzących owoce i warzywa, same chętnie po nie sięgały.
3) Wiedza dzieci na temat prawidłowego żywienia
Program Owoce w szkole wpłynął na zwiększenie wiedzy dzieci z zakresu prawidłowego żywienia. Dzieci uczestniczące w programie częściej wiedziały, ile porcji owoców i warzyw powinny codziennie spożywać (33,5% dzieci) niż dzieci nieuczestniczące w programie (22,8% dzieci). Wiedza dzieci na ten temat wyraźnie wzrosła w wyniku uczestnictwa w programie (z 23,6% dzieci przed przystąpieniem do programu do 33,5% w okresie po jego zakończeniu).
4) Wybrane zachowania żywieniowe rodziców oraz ich wiedza na temat prawidłowego żywienia
Uczestnictwo dziecka w programie spowodowało korzystną zmianę zachowań rodziców odnoszących się do żywienia dzieci. Program zmotywował rodziców dzieci biorących w nim udział do częstszego zachęcania dzieci do spożywania owoców i warzyw, oraz wpłynął na zwiększenie częstotliwości podawania przez rodziców dzieciom uczestniczącym w programie owoców między posiłkami w porównaniu do rodziców dzieci nieuczestniczących. Rodzice stali się bardziej świadomi tego, że spożywanie owoców i warzyw nie tylko wpływa na ogólny stan zdrowia, czy zapobiega różnym chorobom, lecz także wpływa na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Jak wynika z badań pozytywne zachowania żywieniowe uczniów w szkole mogą wpływać na zachowania żywieniowe rodziców, a zwłaszcza na zmianę postaw odnośnie żywienia dzieci. Zmiana nawyków żywieniowych zarówno wśród osób dorosłych, jak i wśród dzieci jest jednak procesem długotrwałym, wymagającym ciągłości i powtarzalności prozdrowotnych zachowań. Edukacja żywieniowa rodziców jest niezwykle istotna, gdyż dokonywane przez nich wybory, wspólne spożywanie posiłków, dostępność w domu określonych produktów kształtują nawyki dzieci. Weekendowe wybory żywieniowe dzieci zdeterminowane są zwyczajami w środowisku rodzinnym. Zdecydowana większość ankietowanych rodziców dzieci uczestniczących w programie „Owoce w szkole” pozytywnie oceniła program – aż 88% rodziców odpowiedziało, że program jest bardzo dobry lub dobry.
Aby utrzymać i wzmocnić dotychczasowe rezultaty programu szkoły powinny zintensyfikować działania edukacyjne dla uczniów dotyczące prawidłowego żywienia, ze szczególnym uwzględnieniem roli owoców i warzyw w codziennej diecie. Działania te powinny zachęcać uczniów do samodzielnego dokonywania prozdrowotnych wyborów żywieniowych. Skuteczność programu zależy od konsekwencji i atrakcyjności podejmowanych działań. Działania skierowane do dzieci powinny zostać uzupełnione działaniami mającymi na celu edukację rodziców w zakresie prawidłowego żywienia dzieci.
Autor: Dagmara Długokęcka FAMMU/FAPA