Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Kampanie i programy promujące produkty rolne w UE i krajach trzecich.

Na początku listopada 2013 r. Komisja Europejska (KE) zgodziła się na współfinansowanie 22 programów promujących produkty rolne w Unii Europejskiej oraz krajach trzecich, w tym jeden program z Polski. Budżet 3 letniej kampanii promującej mięso przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego to prawie 3 mln Euro, z czego 1,5 mln Euro zostanie współfinansowane przez UE. Inne zatwierdzone przez KE programy pochodzą m.in. z Francji (4), Portugalii (3), Hiszpanii (3), Litwy (2), Austrii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Rumunii i Finlandii. Łącznie do KE wpłynęło 34 projekty działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych, a całkowity budżet 22 zatwierdzonych trzyletnich programów promujących to ponad 70 mln euro, z czego 35 mln euro zostanie dofinansowane z budżetu UE.

Środki finansowe z poszczególnych projektów mogą zostać przeznaczone na finansowanie działalności z zakresu public relations oraz kampanii promocyjnych lub reklamowych, których celem ma być uświadamianie konsumentom, że europejskie produkty są szczególnie atrakcyjne pod względem jakości, bezpieczeństwa dla zdrowia i wartości odżywczych, a także odpowiednio oznakowane i wyprodukowane zgodnie z zasadami higieny oraz z poszanowaniem środowiska i praw zwierząt. Odnośne działania mogą też obejmować udział w targach i innych wydarzeniach, kampanie informacyjne dotyczące unijnych systemów chronionych nazw pochodzenia (CHNP), chronionych oznaczeń geograficznych (CHOG) i gwarantowanych tradycyjnych specjalności (GTS), rozpowszechnianie informacji o unijnych systemach jakości i etykietowania oraz o rolnictwie ekologicznym, jak również kampanie informacyjne na temat unijnego systemu win gatunkowych produkowanych w określonych regionach. Kampanie promocyjne mogą być realizowane w okresie minimum jednego roku, a maksymalnie trzech lat, oddzielnie na rynku unijnym oraz na rynkach krajów nienależących do UE. Współfinansowane przez UE (do 50%) działania promocyjno-informacyjne to m.in.: działania public relations, udział w targach, organizacja szkoleń, produkcja i emisja reklam telewizyjnych oraz radiowych. Natomiast 60% dofinansowanie ma miejsce w przypadku kampanii promujących spożycie owoców i warzyw przez dzieci, czy też zawierające informacje na temat zagrożeń płynących z nadmiernego spożywania alkoholu.

W 2013 r. w Polsce realizowane były następujące kampanie promocyjne i informacyjne:

  • „Tradycja i jakość europejskiego mięsa” - 3-letni program informacyjno-promocyjny dotyczący świeżego, schłodzonego lub mrożonego mięsa wołowego i wieprzowego oraz przetworów spożywczych wytworzonych na bazie tych produktów. Program skierowany jest na rynek Korei Południowej, Wietnamu i Stanów Zjednoczonych Ameryki, z budżetem prawie 5 mln EUR. Realizowany jest przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.
  • „Trzy znaki smaku” – 3-letni program informacyjny na temat systemu oznaczeń produktów regionalnych i tradycyjnych UE o łącznym budżecie 3,9 mln EUR, skierowany na rynek polski i realizowany przez ARR..
  • „Europejskie mięso – tradycja, jakość i smak” – 3-letni program skierowany na rynek rosyjski, chiński i Zjednoczonych Emiratów Arabskich o łącznym budżecie 4,8 mln EUR, realizowany przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy.
  • „QMP – wołowina zawsze dobra” – kampania informacyjna o systemie Quality Meat Program gwarantującym wysoką jakość, bezpieczeństwo oraz specyficzne cechy certyfikowanej wołowiny (np. kruchość, soczystość), realizowana przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego, z przyznanym budżetem w wysokości blisko 1,7 mln EUR..
  • „Makarony Europy” – 3-letni program skierowany na rynek ukraiński z budżetem 3 mln EUR, realizowany przez Polską Izbę Makaronu.
  • „Jabłka każdego dnia” – 3-letni program promujący jabłka na rynku rosyjskim i ukraińskim
    z budżetem w wysokości 4 mln EUR, realizowany przez Związek Sadowników RP.
  • „Mam kota na punkcie mleka” –  3-letni program promujący spożycie mleka i jego przetworów na terenie Polski, realizowany przez konsorcjum dwóch organizacji, tj. Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka, z przyznanym budżetem 2,4 mln EUR..
  • „5 porcji warzyw, owoców lub soku” - kampania promująca zdrową i racjonalną dietę z uwzględnieniem spożywania codziennie owoców i warzyw oraz soków. Na realizację kampanii na terenie Polski i Rumunii przeznaczono 3,8 mln EUR; realizowana przez Stowarzyszenie „Krajowa Unia Producentów Soku”.
  • „Pokochaj olej rzepakowy” – 3-letnia kampania promocyjno-informacyjna realizowana na rynkach polskim i łotewskim z budżetem ponad 1,6 mln EUR, realizowana przez Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju.
  • „Nowa jakość w drobiarstwie” – 3-letnia kampania informacyjna dotycząca mięsa drobiowego wytwarzanego w ramach systemu jakości żywności QAFP (Quality Assurance for Food Products) – budżet 4 mln EUR, realizowana przez Krajową Radę Drobiarstwa Izba Gospodarcza.

Autor: Adam Poślednik/FAPA- SAEPR

Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009