- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
20.06.2012
Reforma WPR a procedura legislacyjna w UE
Traktat Lizboński, który wszedł w życie w grudniu 2009 r., wprowadził szereg istotnych zmian w procesie stanowienia prawa i podejmowania decyzji w Unii Europejskiej. Dotyczy to również obszaru rolnego, dla którego ważnym novum było wprowadzenie zwykłej procedury prawodawczej (dawnej procedury współdecyzji).
Podstawą zwykłej procedury ustawodawczej jest zasada parytetu pomiędzy wybieranym w wyborach bezpośrednich Parlamentem Europejskim, reprezentującym obywateli Unii a Radą, reprezentującą rządy państw członkowskich. Obie te instytucje wspólnie uczestniczą w procedurach ustawodawczych i wspólnie przyjmują przepisy unijne, przy czym mają takie same prawa i obowiązki – żadna z nich nie może przyjąć jakiegokolwiek aktu prawnego samodzielnie, bez zgody drugiej instytucji. Przed wejściem Traktatu Lizbońskiego w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej obowiązywała procedura konsultacji – Rada przed przyjęciem aktu zasięgała opinii Parlamentu Europejskiego z tym, że opinia ta nie była wiążąca.
Akty prawne dotyczące WPR po 2013 r. będą zatem przyjmowane zgodnie ze zwykłą procedurą legislacyjną, co oznacza, że o ich kształcie po raz pierwszy będzie współdecydował Parlament Europejski.
Na każdym z etapów procesu legislacyjnego konieczne będą kontakty z Parlamentem Europejskim, zarówno o charakterze politycznym, jak i technicznym. Z pewnością wydłuży to i skomplikuje proces osiągania kompromisu w kwestiach Wspólnej Polityki Rolnej. Obecnie trwają uzgodnienia o charakterze politycznym w odniesieniu do propozycji legislacyjnej przedstawionej w październiku 2011 r. Zgodnie z kalendarium prac nad reformą, proces zatwierdzania rozporządzeń dotyczących WPR po 2013 r. powinien być sfinalizowany do końca 2013 r., tak aby mogły one wejść w życie od 2014 r.
Poniżej przedstawiono schemat zwykłej procedury ustawodawczej.