- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Postępy prac nad Komunikatem Komisji Europejskiej do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Ramy polityczne na okres 2020–2030 dotyczące klimatu i energii”
(“A policy framework for climate and energy in the period from 2020 to 2030”)
Zazielenienie polityki unijnej coraz mocniej wkracza we wszystkie sektory jej gospodarki, także rolnictwo i obszary wiejskie odczuwają ten trend. Należy pamiętać, iż wg szacunków OECD i IPCC 75% emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzących z sektora rolnego powiązane jest z użyciem energii i wszelkie zmiany przepisów w tym zakresie rzutować mogą na wyniki ekonomiczne tego sektora. Propozycja Komisji Europejskiej (KE) zawarta w styczniowym komunikacie spotkała się z licznymi analizami środowisk krajowych jak również stała się tematem wielu dyskusji i ewentualnych obaw. Zaostrzenie Pakietu Energetyczno-Klimatycznego proponowane przez KE (pisaliśmy o tym szerzej na ksow.pl/wpr-po-2013-roku/uwagi-i-opinie/zaostrzanie-polityki-klimatyczno-energetycznej-ue.html) przełoży się tak na warunki gospodarowania producentów rolnych, jak i prawdopodobnie dotknie konsumentów końcowych.
Przedłożony przez KE projekt był przedmiotem prac Rady Europejskiej 20 marca br., która liczy na szybkie wypracowanie spójnej europejskiej polityki energetyczno-klimatycznej zapewniającej jednocześnie przystępne ceny energii, konkurencyjność przemysłu oraz bezpieczeństwo dostaw energii przy równoczesnym osiąganiu celów klimatycznych i środowiskowych.
Pośród marcowych zaleceń Rady Europejskiej znalazły się postulaty:
- analizy następstw, jakie dla państw członkowskich mają wnioski Komisji w sprawie ogólnounijnych celów redukcji emisji i w sprawie energii odnawialnej;
- sprawiedliwego podziału wysiłku redukcyjnego i sprzyjania modernizacji sektora energetycznego;
- zapobiegania potencjalnej ucieczce emisji oraz promowania długoterminowego bezpieczeństwa planowania inwestycji przemysłowych, tak by zapewnić konkurencyjność europejskich sektorów energochłonnych;
- przeglądu dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej i dopracowania ram efektywności energetycznej
Postępy w wypełnieniu powyższych postulatów będą przedmiotem obrad Rady w czerwcu br. Ponadto Rada Europejska wezwała do przyspieszenia prac w tym temacie, wskazując na konieczność poprawy skuteczności stosowania i egzekwowania przepisów UE dotyczących integracji rynku i efektywności energetycznej a także zapewnienia równych warunków działania przedsiębiorcom działającym w UE.
Ostateczna decyzja w sprawie nowych ram polityki energetyczno-klimatycznej spodziewana jest w październiku 2014 r.
Opracowanie: Katarzyna Bańkowska SAEPR/FAPA
Dostęp do dokumentów źródłowych:
www.european-council.europa.eu/council-meetings
http://www.climatechange2013.org/report/
www.kig.pl/zdaniem-kig/ue/3752-list-otwarty-do-prezesa-rady-ministrow.html