- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Dobre wyniki w eksporcie drobiu za pierwsze półrocze 2014 r.
Polski eksport mięsa drobiu systematycznie rośnie, dynamika wzrostu uległa znacznemu przyśpieszeniu od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Jedynie w 2009 r. miało miejsce załamanie sprzedaży na rynki zagraniczne, z uwagi na spowolnienie gospodarcze na rynku unijnym. Udział eksportu w produkcji mięsa drobiowego w Polsce również sukcesywnie zwiększa się. W 2009 r. wywóz stanowił 29% krajowej produkcji, rok później już 32%, a w 2013 r. wzrósł do ok. 35-36%, co świadczy o coraz większym wpływie eksportu na rozwój polskiego drobiarstwa.
W pierwszym półroczu 2014 r. dodatnie saldo w polskim handlu zagranicznym żywcem, mięsem i przetworami drobiu przekroczyło 637 mln EUR i było o 18% wyższe od wyników z analogicznego okresu 2013 r. Wolumen eksportu zwiększył się o 15% do 375 tys. ton, a jego wartość wzrosła o 18% do 741 mln EUR. Średnia jednostkowa wartość wywozu wzrosła w ciągu roku o 3% do 1,98 EUR/kg. Tradycyjnie około 90% wpływów z eksportu polskiego sektora drobiu stanowiło mięso i podroby, a w ciągu roku wartość wysyłek tych produktów wzrosła o 20%. Bardzo dobry rezultat uzyskano również ze sprzedaży przetworów drobiowych za sumę o 18% większą niż przed rokiem.
Głównymi odbiorcami polskiego mięsa i przetworów z drobiu były tradycyjnie państwa członkowskie UE, wśród nich przewodziły Niemcy, Wielka Brytania i Francja. W strukturze towarowej sprzedaży na rynek unijny dominowały świeże i schłodzone elementy kurcząt i indyków. Polskie mięso kurcząt brojlerów było sprzedawane najtaniej w całej UE. Przeciętne ceny sprzedaży kurcząt w Polsce stanowiły około dwie trzecie średniej unijnej. Relatywnie niski poziom cen w naszym kraju wpływał na konkurencyjność polskiej oferty handlowej na rynku UE i przyczynił się do wzrostu eksportu.
W pierwszym półroczu 2014 r. Polska była nadal czwartym z państw UE eksporterem drobiu na rynki krajów trzecich. Największym odbiorcą polskiego drobiu spoza UE stało się afrykańskie państwo Benin. W strukturze towarowej wysyłek na ten rynek największy udział miały mrożone połówki lub ćwiartki z kurcząt. Kolejnym ważnym rynkiem zbytu z grona krajów trzecich był Hongkong, a w asortymencie wywozu dominowały tańsze, mrożone elementy mięsa drobiu, głównie bardzo popularne wśród tamtejszych konsumentów skrzydełka, nogi i łapki kurcząt oraz gęsi. Wysoka dynamika wzrostu eksportu drobiu z Polski miała miejsce również miejsce w stosunku do innych państw afrykańskich – Kongo, Togo, Liberii i Gabonu. Azjatyckie, afrykańskie czy bliskowschodnie rynki zbytu mają coraz większe znaczenie dla polskich i unijnych eksporterów drobiu, jednak rośnie tam konkurencja, głównie ze strony dostawców brazylijskich i amerykańskich.
W omawianym okresie tego roku sprzedaż polskiego mięsa drobiu do Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) zmniejszyła się o ponad jedną trzecią. Rynki te miały tylko 1% udział w wartości i 3% w wolumenie polskiego eksportu. W wywozie do WNP przeważały tańsze, mrożone produkty – głównie elementy bez kości oraz podroby z kurcząt i indyków. Spadek wysyłek wynika głównie ze starań tych krajów do uzyskania samowystarczalności w zakresie podaży drobiu i uniezależnienia od importu.
Opracowała: Ewa Siemieńska, FAMMU/FAPA
Słowa kluczowe : polski handel zagraniczny, eksport, mięso drobiu, UE