Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      
Rynek mięsa i drobiu

Kim są przyszli konsumenci produktów mięsnych na rynku światowym?

15.05.2014

Wydaje się, że ważnym zagadnieniem z punktu widzenia producentów staje się dziś zrozumienie wpływu zmian demograficznych na świecie na przyszły popyt na towary pochodzenia zwierzęcego oraz wzorce przyzwyczajeń konsumentów. Obecnie 91% światowej konsumpcji skupione jest w regionach, w których główną populację stanowią ludzie w wieku 40 lat i starszym. Według danych Global Demographics, ludność w wieku 40 lat i powyżej w Ameryce Północnej, Europie Zachodniej oraz w zamożnej części Azji przekracza już połowę całej populacji, i jest odpowiedzialna za podejmowanie decyzji w dwóch trzecich gospodarstw domowych. Konsumenci w tym segmencie wiekowym w Chinach, Ameryce Południowej oraz Europie Wschodniej stanowią blisko połowę całej populacji, i jak się oczekuje dorównają w proporcjach zamożnej części świata do 2024 r.

Spośród grup wiekowych: dzieci w wieku do 14 lat, młodzież w wieku 15-24 lata, osoby tworzące rodziny w wieku 25-39 lat, nestorzy w wieku 40-64/70 lat bez dzieci oraz osoby na emeryturze w wieku 65/70 lat i więcej, tylko nestorzy w wieku 40-64/70 lat, których dzieci się usamodzielniły posiadają większe dyspozycyjne dochody oraz większe skłonności do oszczędzania. Jest to jedyna grupa wiekowa, która posiada realną siłę nabywczą z silnym potencjałem wzrostu do 2024 r. Jest też powszechnie wiadomo, że w segmencie wiekowym 39 lat i poniżej wydatki na towary i usługi rosną wraz z poprawą dochodów. Ludzie w grupie wiekowej 40 lat i powyżej skupiają się natomiast bardziej na jakości życia, bezpieczeństwie zdrowia, czerpią więcej z doświadczenia, mniej zaś interesuje ich aspekt „ilościowy”. Konsumenci w tej grupie wiekowej więcej podróżują, korzystają z różnych mediów, i generalnie są bardziej zaznajomieni z nowymi technologiami.

W odniesieniu do odbiorców dóbr, w tym oczywiście produktów mięsnych, grupa gospodarstw domowych posiadających dochody w przedziale 20-50 tys. USD, będzie znacząco rosła przede wszystkim w Chinach do 2024 r. Utrzymany zostanie także wzrostowy trend w wydatkach gospodarstw domowych dysponujących dochodami ponad 100 tys. USD, w Ameryce Północnej, Europie Zachodniej, zamożnej części Azji Ameryce Południowej oraz na Bliskim Wschodzie.

Opracowanie: Paweł Kostrzyński  - FAMMU/FAPA


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009