- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Ponowny wzrost eksportu drobiu z Polski w 2013 r.
Polski eksport mięsa drobiu systematycznie rośnie od 2004 r. Jedynie w 2009 r. miało miejsce załamanie sprzedaży na rynki zagraniczne, z uwagi na spowolnienie gospodarcze w państwach UE. Udział eksportu w produkcji mięsa drobiowego w Polsce również sukcesywnie zwiększa się. W 2009 r. wywóz stanowił 29% krajowej produkcji, rok później już 32%, a w 2013 r. wzrósł do ok. 36%, co świadczy o coraz większym wpływie eksportu na rozwój polskiego drobiarstwa.
W 2013 r. dodatnie saldo w polskim handlu zagranicznym żywcem, mięsem i przetworami drobiu przekroczyło 1,1 mld EUR i było o 6% wyższe od wyników z 2012 r. Wolumen eksportu zwiększył się o 9% do 650 tys. ton, a jego wartość wzrosła o 8% do ponad 1,2 mld EUR. Dynamika wzrostu wywozu uległa jednak spowolnieniu, w 2012 r. wartość wywozu była o 15% wyższa niż rok wcześniej. Średnia jednostkowa wartość wywozu spadła w ciągu roku o 1,5% do 1,98 EUR/kg. Tradycyjnie około 90% wpływów z eksportu polskiego sektora drobiu stanowiło mięso i podroby, a wartość wysyłek wzrosła w ciągu roku o 5%. Bardzo dobry rezultat uzyskano w wywozie przetworów drobiowych, który zwiększył się wartościowo o 27%. Eksport żywca drobiowego z Polski od kilku lat wykazuje również tendencję rosnącą. W 2013 r. wywóz zwiększył się o ponad jedna czwartą.
Głównymi odbiorcami polskiego mięsa i przetworów z drobiu są tradycyjnie państwa UE, wśród nich przewodzą Niemcy, Wielka Brytania i Czechy. W 2013 r. polskie mięso drobiu było najtańsze w całym ugrupowaniu. Przeciętna cena sprzedaży tuszek kurcząt brojlerów wyniosła 141 EUR/100 kg i stanowiła 72% średniej ceny unijnej. Relatywnie niski poziom cen w naszym kraju wpływał na konkurencyjność polskiej oferty handlowej na rynku UE i przyczynił się do wzrostu eksportu. W strukturze towarowej sprzedaży do państw członkowskich dominowało świeże mięso z kurcząt i indyków. Spadek jednostkowej wartości wywozu w ubiegłym roku był spowodowany zmianami w strukturze towarowej wysyłek na rynek niemiecki – zmniejszenie wartości sprzedaży mięsa indyczego i gęsiny.
W 2013 r. Polska była czwartym unijnym eksporterem drobiu na rynki krajów trzecich – po Francji, Holandii i Niemczech. Najważniejszym rynkiem zbytu poza UE stało się afrykańskie państwo Benin, gdzie wartość wysyłek wzrosła o 15%. Zwiększył się również wywóz do krajów azjatyckich, głównie Hongkongu i Chin, a także do innych krajów afrykańskich – Kongo, Liberii, Gabonu i Togo. W asortymencie wywozu na rynki azjatyckie największy udział miały tańsze, mrożone elementy, głównie – skrzydła, nogi, łapki kurcząt, indyków i gęsi. W wysyłkach do Afryki największy udział miało mrożone mięso z kurcząt. Azjatyckie, afrykańskie czy bliskowschodnie rynki zbytu mają coraz większe znaczenie dla polskich i unijnych eksporterów drobiu, jednak rośnie tam konkurencja ze strony dostawców brazylijskich i amerykańskich. W 2013 r. wzrósł również znacząco polski eksport drobiu do Rosji, jego wartość była o połowę wyższa niż przed rokiem. Najważniejszym rynkiem zbytu dla żywca drobiu z Polski w roku ubiegłym były tradycyjnie kraje należące do Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP), a w strukturze sprzedaży przeważały pisklęta kurcząt i indyków, które trafiały głównie na Ukrainę, do Rosji i na Białoruś. Największym odbiorcą dorosłego drobiu (głównie indyków i kurcząt rzeźnych) były Niemcy.
Wielkość importu drobiu do Polski w ubiegłym roku wyniosła ok. 122 tys. ton i była o 13% wyższa niż w 2012 r., natomiast wartość wzrosła o 21% do 188 mln EUR.
W zakupach dominował żywiec drobiowy, rosnąc w ciągu roku o 33% ilościowo i o 27% pod względem wartości. Najważniejszymi dostawcami żywca do Polski były kraje unijne, a wśród nich głównie Niemcy, Holandia i Czechy. Wielkość przywozu mięsa drobiowego zmniejszyła się o 9%, a jego wartość była o 10% wyższa. Największa wartość zakupów pochodziła z Wielkiej Brytanii. Niemiec i Węgier. W zakupach przeważały tańsze elementy mrożone do dalszego przetwórstwa.
Opracowała: Ewa Siemieńska, FAMMU/FAPA