- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
UE dofinansuje program promocji polskiego mięsa
W dn. 25 kwietnia br. Komisja Europejska zatwierdziła 22 nowe programy z państw członkowskich, których celem jest promowanie produktów rolnych w Unii Europejskiej i na świecie. Programy te zostały wybrane wśród 36 propozycji złożonych do Komisji do końca listopada 2012 r. Całkowity budżet tych programów, w większości trzyletnich, wynosi 71,948 mln euro, z czego połowa zostanie sfinansowana przez UE. Kolejne 30% będzie pochodziło z budżetów krajowych, a pozostałą kwotę pokryją producenci. Wybrane do realizacji programy dotyczą m.in. promocji oliwy, mleka i przetworów mlecznych, mięsa, świeżych owoców i warzyw i produktów ogrodniczych, produktów ekologicznych, jaj, wina i innych alkoholi oraz produktów o chronionych oznakowaniach.
Szesnaście zatwierdzonych programów dotyczy rynku wewnętrznego UE, a sześć – regionów i krajów trzecich: Rosji, Chin, Ameryki Północnej, Azji Południowo-Wschodniej, Norwegii, Szwajcarii, Ukrainy, Indii i Korei Płd. W tym roku realizowane będą pierwsze etapy projektów. Finansowane z tych środków działania mogą obejmować kampanie promocyjne lub reklamowe, udział w targach, akcje z zakresu public relations, a ich celem ma być poinformowanie konsumentów o walorach jakościowych, bezpieczeństwie i wartościach odżywczych produktów europejskich, odpowiednio oznakowanych i wyprodukowanych zgodnie z zasadami higieny, z poszanowaniem środowiska oraz dobrostanu zwierząt.
Wśród zatwierdzonych przez UE programów znalazł się złożony przez Polskę, a opracowany przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI). Program dotyczy promocji polskiego mięsa wołowego, cielęcego i wieprzowego na rynkach Korei Płd., Ameryki Północnej oraz Azji Południowo-Wschodniej. Budżet tego trzyletniego projektu wynosi 4,956 mln euro, z czego 2,478 mln euro będzie pochodziło ze środków unijnych. Dzięki przyznanym funduszom UPEMI będzie mogła kontynuować kampanie promocyjne polskiego mięsa w Korei Płd., Wietnamie i USA, które obejmują m.in. udział w prestiżowych targach żywnościowych. Na rynku południowokoreańskim szczególnie cenione są polski boczek i żeberka wieprzowe, a w USA – szynki i żeberka. Wietnam i Korea Płd. są jednymi z ważniejszych azjatyckich partnerów handlowych Polski w dziedzinie rolnictwa. W 2012 r. wartość polskiego eksportu rolno-spożywczego do tych krajów wzrosła odpowiednio o 54% i 7%. Wieprzowina stanowiła 64% udział całości polskiego wywozu rolno-spożywczego na rynek koreański.
Polskie organizacje branżowe coraz chętniej uczestniczą w unijnych programach promocyjnych, a środki na wkład własny pochodzą ze składek producentów zasilanych z krajowych funduszy promocji.
Opracowanie: Ewa Siemieńska, FAMMU/FAPA