- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Ruszyła kampania promująca polski drób
We wrześniu br. w Polsce i Niemczech ruszyła kampania pod nazwą „Nowa Jakość w drobiarstwie” promująca polski drób wysokiej jakości w ramach Programu Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP (z ang. Quality Assurance for Food Products). Akcja będzie trwała 3 lata, jej budżet wynosi 4 mln euro, z czego połowa będzie współfinansowania ze środków unijnych. Na polskim rynku promowane będzie mięso kurcząt i indyków, a na niemieckim – mięso gęsi. Celem kampanii jest dotarcie do konsumentów, producentów i dystrybutorów mięsa drobiowego i przekonanie ich o walorach mięsa o sprawdzonej, wysokiej jakości, powodując tym samym wzrost spożycia. Kampania ma również obalić niektóre mity dotyczące żywienia drobiu paszami z dodatkiem hormonów i antybiotyków.
Program będzie szeroko promowany w różnych mediach – w telewizji, prasie, internecie i kinach. Aktualnie emitowane są spoty informacyjne w największych polskich stacjach telewizyjnych. Organizatorem akcji jest Krajowa Rada Drobiarska (KRD) we współpracy z Agencją Rynku Rolnego i Komisją Europejską. Za przygotowanie i realizację kampanii odpowiadają agencja „Partner of Promotion” i „Tailor&Baker” oraz dom mediowy „Maxus”. W ramach programu planowane są również działania edukacyjne – m.in. seminaria w Niemczech dla hodowców i producentów drobiu oraz wizyty studyjne w polskich zakładach produkcyjnych dla niemieckich dziennikarzy i przedstawicieli branży drobiarskiej. Odwiedzą oni m.in. zakład doświadczalny w Kołudzie Wielkiej, gdzie w systemie QAFP hodowana jest polska młoda gęś owsiana. Dzięki tym działaniom, w niemieckiej prasie pojawią się publikacje dotyczące walorów polskiej gęsiny. Objęcie kampanią również rynku niemieckiego wynika z tego, że Niemcy są od lat największym odbiorcą mięsa drobiu z Polski. Szczególnie popularna jest tam polska gęsina. W 2011 r. na rynek niemiecki trafiło ok. 80 tys. ton polskiego mięsa drobiu, w tym 16,5 tys. ton gęsiny. Wartość wysyłek drobiu wyniosła 285 mln EUR, a samej gęsiny 87 mln EUR. W pierwszym półroczu 2012 r. eksport mięsa drobiu z Polski do Niemiec wyniósł 37,5 tys. ton – o 16% więcej niż w tym samym okresie 2011 r., o wartości o 9% wyższej, sięgającej 105 mln EUR.
System QAFP jest otwarty, może do niego przystąpić każdy, kto dobrowolnie zdecyduje się na ścisłe przestrzeganie norm jakościowych na poszczególnych etapach produkcji – hodowli, produkcji czy dystrybucji. Jest to pierwszy w Polsce system kontroli jakości zaadaptowany w drobiarstwie i ma on formułę zeszytu branżowego. Prace nad systemem w tej branży rozpoczęły się w 2010 r., a w styczniu 2011 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi uznał System Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP) „Kulinarne mięso z piersi kurczaka i indyka oraz tuszki i elementy młodej polskiej gęsi” za krajowy system jakości żywności. Odpowiednie normy systemu dotyczą zarówno żywienia i sposobu hodowli ptaków, jak też uboju, pakowania czy transportu w temp 4 °C. Mięso drobiu wyprodukowane w systemie QAFP musi odpowiednio pakowane, najlepiej w tzw. atmosferze ochronnej, ograniczającej rozwój bakterii i przedłużającej trwałość produktu. Przedsiębiorstwa, które zdecydują się na wdrożenie systemu QAFP, zyskają prawo do oznakowania swoich produktów znakiem „Sprawdzony drób”. Kupując drób z logo QAFP konsument ma gwarancję, że jest to wyrób o ponadprzeciętnej kulinarnej jakości i znakomitym smaku. Jednocześnie konsument ma pewność, że każdy etap produkcji drobiu odbył się z zachowaniem wysokich standardów systemu opracowanych przez branżowych ekspertów, oraz z poszanowaniem zasad dobrostanu zwierząt i ochrony środowiska. Obecnie do systemu zgłosiło się siedmiu producentów drobiu, dwóch uzyskało już certyfikacje. Drób ze znakiem QAFP wkrótce powinien pojawić się w sklepach.
Opracowała: Ewa Siemieńska, FAMMU/FAPA