- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Wzrost wymagań brazylijskich konsumentów produktów mięsnych
Konsumpcja mięsa w Brazylii kontynuuje wzrost dzięki powiększaniu się klasy średniej społeczeństwa. Zmiany modelu konsumpcji bacznie obserwują producenci, którzy chcą jak najkorzystniej wykorzystać rosnący popyt na mięso. W 2012 roku spożycie mięsa ogółem przypadające na jednego mieszkańca w Brazylii wyniesie prawdopodobnie 97,5 kg/osobę w porównaniu z 95,3 kg/osobę w 2011 roku. Konsumpcja mięsa drobiowego zwiększy się o 4% do 49,2 kg/osobę, natomiast popyt na wołowinę wzrośnie o 3% do 33 kg/osobę. Według brazylijskiego ministerstwa rolnictwa w bieżącej dekadzie (do 2022 roku) spożycie mięsa drobiowego w Brazylii będzie rosło w tempie 2,7%, natomiast dynamika wzrostu konsumpcji wołowiny i wieprzowiny wyniesie odpowiednio 2% oraz 1,8%. Oznacza to tym samym, że pod koniec prognozowanego okresu spożycie mięsa drobiowego w Brazylii może wynieść 12,8 mln ton a wołowiny 9,4 mln ton. W ciągu najbliższych 10 lat produkcja mięsa ogółem w Brazylii może wzrosnąć o 43% lub 10,9 mln ton. Produkcja mięsa drobiowego będzie rosła w rocznym tempie 4,2%, wołowego 2,1%, a wieprzowego 2,0%.
Kluczowym czynnikiem decydującym o dalszym wzroście spożycia mięsa w Brazylii jest warstwa społeczeństwa, która posiada odpowiednią siłę ekonomiczną, pozwalającą na zwiększenie zakupów żywności. Obecnie udział klasy średniej w społeczeństwie brazylijskim kształtuje się na poziomie 54%, podczas gdy w 2006 roku wynosił on 34%. Oznacza to tym samym, że wielkość klasy średniej i wyższej w tym kraju jest porównywalny z jej udziałem w społeczeństwach Francji i Wielkiej Brytanii. Według opinii badaczy Uniwersytetu Sao Paulo, wzrost dochodów ludzi posiadających do dyspozycji 7 USD na dzień powoduje, że kupują oni więcej mięsa oraz droższe produkty wysokiej jakości. Wraz ze wzrostem dochodów ludności rozwija się skłonność konsumentów do przestawiania się z niskiej jakości kiełbas, tanich produktów z wieprzowiny, wołowiny oraz drobiu na towary luksusowe z wyższej półki. Zmiany w nawykach żywieniowych wpływają na cały łańcuch produkcyjny mięsa w Brazylii, począwszy od farm i rzeźni, a skończywszy na dostawcach, dystrybutorach i detalistach. Aby dostosować się do zmieniającego się popytu konsumenckiego, producenci zmuszeni są do zwracania większej uwagi na czynniki związane z zarządzaniem, genetyką, żywieniem zwierząt, kosztami produkcji oraz cenami sprzedaży. W związku z tym koncepcje segmentacji rynku oraz zróżnicowanie produktu stają się coraz bardziej istotne. Producenci oprócz wychodzenia naprzeciw preferencjom konsumentów muszą przekonać ich do przewagi swoich towarów nad ofertą konkurencji. Z punktu widzenia konsumenta takie sprawy jak: system śledzenia, marki i etykiety stają się coraz bardziej istotne.
Na spożycie mięsa w Brazylii wpływają także zmiany w społeczeństwie brazylijskim. Gwałtowny wzrost liczby kobiet podejmujących pracę zarobkową oraz rosnąca liczba osób żyjąca samotnie, dynamicznie oddziałuje na popyt na produkty do szybkiego przygotowania oraz przyczynia się do rozbudowy segmentu gastronomicznego. Znaczący wzrost udziału usług gastronomicznych w konsumpcji ogółem wymusza przegrupowanie struktur dystrybucji oraz wymaga dodatkowych inwestycji w technologię. W przypadku ubojni, zwłaszcza mniejszych, dostarczanie usług dla konkretnych segmentów rynku staje się jedynym sposobem na przetrwanie, a nawet daje szansę na dalszy rozwój. Mniejsze firmy są w stanie lepiej ustalić bliższe i bardziej otwarte relacje ze swoimi dostawcami, jak również dokonać zmian w stosunku do wymagań płynących z rynku. Na ogół jednak trudniej im jest pozyskać fundusze na inwestycje w nowe produkty. Największe firmy brazylijskie stosują strategie marketingowe dla mięsa wołowego, w tym budują relacje z dostawcami, w celu zapewnienia konsumentów o miejscu pochodzenia produktu.
Jedno pozostaje pewne, że brazylijskie firmy, pozostając elastyczne w stosunku do wymagań konsumentów będą musiały adaptować się do zmieniającego się rynku, rozwijając nowe linie produkcyjne towarów z wartością dodaną.
Opracował: Paweł Kostrzyński - FAMMU/FAPA