Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Identyfikacja, upowszechnianie i promocja dobrych praktyk w turystyce na obszarach wiejskich - kontynuacja

Partner wiodący: Polska Organizacja Turystyczna z siedzibą w Warszawie 

Realizacja operacji rozpoczyna się w dniu 01 kwietnia 2019 r. i kończy się w dniu 30 września 2019 r.

Kwota dofinansowania: 589 607,86 zł

Celem strategicznym operacji będzie, zidentyfikowanie, rozpowszechnienie i rekomendowanie dobrych praktyk w zakresie rozwoju turystyki wiejskiej w Polsce.
Cele szczegółowe operacji:

  • identyfikacja poprzez przeprowadzenie konkursu dotyczącego turystyki na obszarach wiejskich i wyłaniającego najlepsze praktyki;
  • upowszechnienie poprzez komunikację i promocję najlepszych przykładów dobrych praktyk związanych z turystyką wiejską;
  • rozpowszechnianie wiedzy na temat zasad przygotowania  innowacyjnych rozwiązań związanych z tworzeniem ofert w turystyce wiejskiej

Formy realizacji operacji: Publikacja/ materiał drukowany, Konkurs, Informacje i publikacje w internecie

Operacja skierowana jest do:

  •  mieszkańców wsi prowadzących lub planujących podjęcie działalności turystycznej,
  • podmiotów prowadzących lub planujących podjęcie działalności turystycznej na wsi,
  • turystów korzystających lub chcących skorzystać  z bazy turystyki wiejskiej


news/entry/14892-jak-rozpoczac-biznes-na-wsi.html

News z 30.09.2019 r. - zobacz

Jak rozpocząć biznes na wsi?

Polska wieś – zielona, pachnąca warzywami z ogródka i ciastem w piekarniku, z urokliwymi widokami i zwierzętami na podwórku. Ten sielski obraz i dziecięce wspomnienia skłaniają wielu ludzi do rozpoczęcia swojego życia na nowo, przeprowadzenia się bliżej natury i rozpoczęcia własnej działalności.

Czy sam pomysł wystarczy?

Dzięki drugiej edycji konkursu „Na wsi najlepiej – 12 dobrych praktyk w turystyce wiejskiej” poznaliśmy 12 obiektów położonych na terenach wiejskich, które zachwycają swoją ofertą, innowacyjnością i kreatywnością. Wybrane obiekty to nie tylko miejsca, w których można wypocząć, za każdym z dwunastu laureatów stoją ludzie, których wizja i determinacja przyczyniły się do sukcesu. 

Marzenia długo drzemały – mówi Katarzyna Siwiec, właścicielka agroturystyki „Pod Jabłonią” – Sprzyjające okoliczności lokalizacyjne, bliskość miejscowości turystycznych – Kazimierz, Nałęczów, Puławy sprawiały, że zakładałam spore zainteresowanie turystów. Z natury jestem otwarta, potrafię współpracować z ludźmi, jestem z natury „stadna”. Kiedy synowie wyprowadzili się z domu, dzięki działalności nie odczułam syndromu opuszczonego gniazda, ciągle przebywałam wśród ludzi. W samym Celejowie jestem aktywistką lokalną i stąd też wiedziałam, że w Kazimierzu potrzebna jest baza noclegowa.

Proces rodzącej się w głowie idei biznesu, planowania, a w końcu realizacji może trwać latami, ale może być także splotem losowych zdarzeń, jak było w przypadku właścicielki Dworku Tradycja:

Wszystko jest przypadkiem, nic nie było zaplanowane. Stary dom stał i jakby na nas czekał, a my z małżonką uwierzyliśmy, że to właśnie na nas czeka. Dom był opuszczony, więc kupiliśmy go. Wcześniej był szkołą, przedszkolem, gdy my go kupiliśmy, był zakładem wikliniarskim. Miał nam służyć jako dom rodzinny, ale dzieci szybciej rosły niż my robiliśmy remont. Chcieliśmy znaleźć swój sposób na życie i wpadliśmy po same uszy – mówi pani Grażyna Zaremba-Szuba.

Inny powód do rozpoczęcia działalności miał pan Adam Gancarek, właściciel Chatki Włóczykija: 

To chęć realizacji własnych pasji i stworzenia miejsca, w którym ludzie mogliby się zrelaksować bądź odnaleźć swój sens życia. Chcieliśmy stworzyć miejsce, w którym ludzie ładują akumulatory i wracają do życia, aby mierzyć się ze swoimi problemami – mówi.

Wyjątkowe atrakcje

Branża turystyczna rośnie w siłę, co oznacza dużą konkurencję. Chcąc się przebić pośród tysiącami ofert, warto postawić na kreatywne rozwiązania i niecodzienne atrakcje. Dobrym przykładem wyjątkowego obiektu na pewno jest wspomniane wcześniej gospodarstwo agroturystyczne „Pod Jabłonią” oferujące nie tylko swojski klimat, ale także udział w pracach typowo gospodarczych.

Zainteresowania gości są bardzo różne. Wiosną interesuje ich poznawanie drzew i nawożenie ich, przygotowywanie przetworów, ciast. W sezonie letnim są zainteresowani zbiorami jabłek. Mają wiele pytań, chcą wiedzieć, jak przechowuje się owocowe, jakich warunków wymagają. U nas mogą dowiedzieć się tego wszystkiego od fachowców.

Wśród turystów można zauważyć potrzebę nie tylko zdobywania wiedzy, ale także praktycznych umiejętności. Chcą wszystkiego dotknąć, spróbować, zrobić samodzielnie. Bieszczadzka Szkoła Rzemiosła wychodzi naprzeciw takim potrzebom, oferując wiele szkoleń i kursów w zakresie tzw. ginących zawodów. Uczestnicy mogą własnoręcznie stworzyć garnek, upiec chleb czy nauczyć się kaligrafii.

W warsztatach najczęściej bierze udział młodzież albo osoby dorosłe. Często organizujemy tutaj urodziny i przyjmujemy zorganizowane grupy dorosłych. To, że mogą wszystkiego spróbować, że mają bezpośredni kontakt, nie tylko zwykle obserwowanie jak ktoś coś pokazuje, każdy samodzielnie może taką pamiątkę sobie zrobić albo zjeść na miejscu – mówią właściciele Szkoły, państwo Demkowicz.

Wszystkie wspomniane w artykule obiekty turystyczne są laureatami II edycji konkursu „Na wsi najlepiej” zorganizowanego przez Polską Organizację Turystyczną. Dzięki wsparciu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 oraz Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich udało się wyłonić 12 dobrych praktyk w turystyce wiejskiej w czterech kategoriach: wypoczynek u rolnika, wypoczynek na wsi, oferta uzupełniająca wypoczynek na wsi oraz tradycyjna kuchnia polskiej wsi. Tego typu działania wpływają pozytywnie na wizerunek obszarów wiejskich, jak i na profesjonalizację oferty turystycznej na wsi.


News z dnia 1.10.2019 r. - zobacz

 

„Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi”

„Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020”

Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
   |    copyright KSOW 2009