- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Baza projektów
Diagnoza /powody/przyczyny realizacji operacji:
Diagnoza wykazała niski poziom przedsiębiorczości na obszarach wiejskich oraz brak w w/w gminach zarejestrowanych podmiotów świadczących usługi oparte na lokalnym wzornictwie ludowym.
Poprzez podjęte w projekcie działania zwróciliśmy uwagę społeczeństwa na relacje pomiędzy etnografią, a sztuką użytkową w bardzo praktycznym wymiarze.
Motywacją do przeprowadzenia warsztatów opartych na tradycyjnym wzornictwie ludowym Podlasia była przede wszystkim chęć skłonienia mieszkańców obszarów wiejskich do dostrzeżenia jego wartości, poznanie tradycyjnych wzorów ludowych i wykorzystanie ich do zdobienia ubrań, galanterii i przedmiotów codziennego użytku, które można sprzedawać w ramach własnej działalności gospodarczej.
Operacja była niezbędna do zaprezentowania grupie docelowej, jak w prosty sposób można zdobyć dodatkowe źródła dochodu oraz w przyszłości otworzyć dobrze prosperujące przedsiębiorstwo.
Cele operacji:
Projekt miał na celu wygenerowanie przedsiębiorczych osób, które w nieskomplikowany sposób będą wytwarzać w domowych warunkach odzież lub przedmioty zdobione motywami ludowymi, a następnie sprzedawać je, tym samym wspomagając domowe budżety.
31.08.-2.09.2017 r. - Gmina Nowe Piekuty, Gmina Grajewo
W ramach operacji został przygotowany program warsztatów, który obejmował:
prezentację wzorów regionalnych,
spotkanie z ekspertem na temat zakładania własnej działalności,
spotkanie z przedstawicielem małej firmy modowej.
Podczas projektu odbyły się także warsztaty plastyczne, podczas których uczestnicy poznali różne sposoby ozdabiania przedmiotów za pomocą szablonów i wydruków komputerowych.
Rola Partnerów:
a) Podlaskie Muzeum Kultury Ludowej - wsparcie w rekrutacji, wsparcie merytoryczne w postaci wykładu na warsztatach, przygotowanie prezentacji na temat wzorów ludowych.
b) Gminny Ośrodek Kultury w Nowych Piekutach - wsparcie merytoryczne, pomoc w poszukiwaniu lokalnych wzorów, rekrutacja, zabezpieczenie bazy lokalowej, poczęstunek uczestników.
c) Gmina Grajewo - wsparcie merytoryczne, pomoc w poszukiwaniu lokalnych wzorów, rekrutacja, zabezpieczenie bazy lokalowej, poczęstunek uczestników.
d) Stowarzyszenie Rozwoju Gminy Grajewo - wsparcie merytoryczne, pomoc w poszukiwaniu lokalnych wzorów, rekrutacja.
Produktu:
– zorganizowanie 2 warsztatów.
Rezultatu:
- 20 osób nabyło wiedzę i kompetencję na poziomie samodzielności.
Oddziaływania:
prowadzenie nowych działalności gospodarczych w województwie
podniesienie atrakcyjności podlaskiej sztuki wzorniczej
stworzenie produktów regionalnych, wykorzystujących wzory ludowe.
W wyniku realizacji operacji uczestnicy nabyli praktyczną umiejętność wykorzystania różnych technik artystycznych do prowadzenia działalności gospodarczej opartej na wytwarzaniu strojów i przedmiotów zawierających motywy ludowe. Zdobyta wiedza z pewnością pomoże w podjęciu decyzji o rozpoczęciu prowadzenia własnego biznesu.
Efekty niezamierzone – brak.
Co zdecydowało o sukcesie operacji?
Zaangażowanie uczestników i kompetencja prowadzących warsztaty zadecydowały o powodzeniu operacji, co potwierdzili uczestnicy w ankietach ewaluacyjnych.
Doświadczenia z realizacji:
Realizacja nie spotkała się z trudnościami i gdyby miała zostać jeszcze raz zorganizowana, nie wymaga dodatkowych ulepszeń.
Dlaczego operacja zasługuje na miano dobrej praktyki?
Z pewnością jest to przykład dobrej praktyki, którą można upowszechnić w innych miejscowościach, ponieważ ma charakter uniwersalny, zależny jedynie od tradycji regionu.