Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Jak funkcjonują LGD – wyniki badań

10.01.2013

W zakładce Analizy i Ekspertyzy zamieszczony został raport z badań pt.: Ocena funkcjonowania lokalnych grup działania realizujących lokalną strategię rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013, przygotowany przez firmę PSDB Sp. z o.o., na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Badanie, którego wyniki prezentuje raport miało na celu ocenę funkcjonowania lokalnych grup działania (LGD) realizujących lokalną strategię rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007 – 2013). Dotyczyło wdrażania LSR przez LGD od momentu uruchomienia Osi IV PROW 2007 – 2013 do dnia 31 grudnia 2011 r.

Wyniki badań pokazały, że większe LGD (w rozumieniu liczby mieszkańców zamieszkujących dany teren – przynajmniej powyżej 50 000 osób), dysponujące większym budżetem (powyżej 2 milionów złotych) oraz zwiększające liczbę partnerów są bardziej skuteczne w swoim funkcjonowaniu, w większym stopniu aktywizują społeczność lokalną i lepiej realizują zasadę partnerstwa. Zarazem wielkość obszaru w rozumieniu powierzchni nie ma istotnego znaczenia dla funkcjonowania LGD.

W obecnym modelu LGD swoją rolę doradcy w największym stopniu wypełniają na początkowym etapie projektów (przygotowywania i składania wniosków), ich obecność zaznacza się  także przy rozliczaniu projektów.

Część barier utrudniających wdrażanie LSR jest postrzegania tak samo zarówno przez przedstawicieli LGD, urzędów marszałkowskich, jak urzędów centralnych. Są to przede wszystkim rozrośnięta biurokracja i skomplikowane procedury oraz zbyt długi okres rozpatrywania wniosków. Przedstawiciele LGD wskazują dodatkowo przede wszystkim na zasadę refundacji i związany z nią brak dostępu do skutecznych i tanich form wcześniejszego finansowania projektów2, konieczność dysponowania wkładem własnym oraz kłopoty z kwalifikowalnością kosztów (ten ostatni pogląd jest podzielany przez przedstawicieli urzędów centralnych).

Zasady programu LEADER są powszechnie akceptowane. W przypadku zasady oddolności mamy do czynienia z problemami w jej realizacji wynikającymi albo ze słabości lokalnego kapitału społecznego albo fasadowego podejścia realizowanego przez gminy traktujące program jako źródło dodatkowych funduszy na realizację zadań własnych (zwłaszcza w przypadku mniejszych LGD).

Cały raport w zakładce Analizy i ekspertyzy

Słowa kluczowe : LGDbadania


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009