- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Jak funkcjonują LGD – wyniki badań
W zakładce Analizy i Ekspertyzy zamieszczony został raport z badań pt.: Ocena funkcjonowania lokalnych grup działania realizujących lokalną strategię rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013, przygotowany przez firmę PSDB Sp. z o.o., na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Badanie, którego wyniki prezentuje raport miało na celu ocenę funkcjonowania lokalnych grup działania (LGD) realizujących lokalną strategię rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007 – 2013). Dotyczyło wdrażania LSR przez LGD od momentu uruchomienia Osi IV PROW 2007 – 2013 do dnia 31 grudnia 2011 r.
Wyniki badań pokazały, że większe LGD (w rozumieniu liczby mieszkańców zamieszkujących dany teren – przynajmniej powyżej 50 000 osób), dysponujące większym budżetem (powyżej 2 milionów złotych) oraz zwiększające liczbę partnerów są bardziej skuteczne w swoim funkcjonowaniu, w większym stopniu aktywizują społeczność lokalną i lepiej realizują zasadę partnerstwa. Zarazem wielkość obszaru w rozumieniu powierzchni nie ma istotnego znaczenia dla funkcjonowania LGD.
W obecnym modelu LGD swoją rolę doradcy w największym stopniu wypełniają na początkowym etapie projektów (przygotowywania i składania wniosków), ich obecność zaznacza się także przy rozliczaniu projektów.
Część barier utrudniających wdrażanie LSR jest postrzegania tak samo zarówno przez przedstawicieli LGD, urzędów marszałkowskich, jak urzędów centralnych. Są to przede wszystkim rozrośnięta biurokracja i skomplikowane procedury oraz zbyt długi okres rozpatrywania wniosków. Przedstawiciele LGD wskazują dodatkowo przede wszystkim na zasadę refundacji i związany z nią brak dostępu do skutecznych i tanich form wcześniejszego finansowania projektów2, konieczność dysponowania wkładem własnym oraz kłopoty z kwalifikowalnością kosztów (ten ostatni pogląd jest podzielany przez przedstawicieli urzędów centralnych).
Zasady programu LEADER są powszechnie akceptowane. W przypadku zasady oddolności mamy do czynienia z problemami w jej realizacji wynikającymi albo ze słabości lokalnego kapitału społecznego albo fasadowego podejścia realizowanego przez gminy traktujące program jako źródło dodatkowych funduszy na realizację zadań własnych (zwłaszcza w przypadku mniejszych LGD).
Cały raport w zakładce Analizy i ekspertyzy