- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Ponad 6 tys. osób poznało żywność ekologiczną
Ponad 6000 uczestników czterech imprez plenerowych w małopolskim, lubelskim, świętokrzyskim i mazowieckim odwiedziło stoiska Stowarzyszenia GRUPA ODROLNIKA (z Rzuchowej, pow. tarnowski) oraz rolników i producentów ekologicznych w ramach projektu pn. „Z głową i ze smakiem – współpraca rolników ekologicznych w skracaniu łańcucha dostaw”. Co za tym idzie wiele osób mogło skosztować żywności ekologicznej, a przy tym dowiedzieć się, jak w ogóle ją rozpoznać czy nabyć. Nie ma lepszej drogi do rozwoju niż bezpośredni kontakt z konsumentami.
Forma wystawiennicza z wykorzystaniem żywności wysokiej jakości pochodzącej od rolników i producentów ekologicznych z regionów objętych operacją w tym udział tych rolników (min. po 2 na każde województwo) umożliwiła nam dotarcie do szerokiego grona osób nie tylko z informacją o rolnictwie ekologicznym ale też i o znaku tego rolnictwa. Udało się zbadać oczekiwania konsumentów i trendy wśród potencjalnych nabywców co pomoże w opracowaniu Oddolnej Strategii Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego w naszym kraju.
Stoisko gościło na: Święcie Owoców i Produktów Pszczelich w Pleśnej (21 lipca), Dożynkach Gminno-Parafialnych w Luchowie Górnym (18 sierpnia), Świętokrzyskich Dożynkach Wojewódzkich w Opatowie (8 września) i na Jarmarku Piaseczyńskim (15 września). Osoby, które odwiedziły stoiska mogły za darmo degustować owoce, warzywa, napoje i inne produkty ekologiczne. Bardzo oblegana była część kulinarna stoiska gdzie wydawano dania na ciepło i prowadzone były warsztaty kulinarne. Jak się okazało, można przygotować proste, szybkie a zarazem pyszne, aromatyczne i bardzo zdrowe potrawy oparte o żywność ekologiczną na bazie zaledwie kilku składników.
Na stoisku edukowano zarówno dorosłych, jak i dzieci. Nieprzypadkowo, ponieważ brak wiedzy na temat walorów żywności ekologicznej jest jedną z barier do rozwoju tego typu rolnictwa. Dla najmłodszych uczestników imprez plenerowych przygotowano specjalną strefę z odpowiednio dopasowanymi meblami. Ekspertka Stowarzyszenia GRUPA ODROLNIKA w przystępny, atrakcyjny i radosny sposób przybliżała zalety owoców czy warzyw, a także zdradzała, jak należy odczytywać poszczególne symbole używane w handlu.
Podczas imprez przeprowadzono badania ankietowe, w których wzięło udział ponad 300 osób.
- Badanie miało na celu określenie świadomości konsumentów na temat różnic między żywnością konwencjonalną a ekologiczną, jej dostępności na rynku oraz rozpoznawalności. Pytania w wywiadzie dotyczyły m. in. znajomości znaku zielonego liścia, zwyczajów zakupowych i ich źródeł czy stopnia zainteresowania żywnością ekologiczną.
Organizacja stoisk promocyjno-edukacyjnych była jednym z elementów budowy oddolnej Strategii Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego.
Materiał opracowany przez Stowarzyszenie GRUPA ODROLNIKA
Więcej informacji o projekcie - zobacz
„Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi”
„Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020”