- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Podsumowanie projektu „Jemy Eko”
Polska Izba Żywności Ekologicznej w partnerstwie z Fundacją Zwalcz Nudę, Kujawsko – Pomorskim Stowarzyszeniem Producentów Ekologicznych EKOŁAN oraz Poloniakiem zrealizowała operację pt. „Jemy Eko”
Celem operacji było: promowanie zrównoważonej produkcji, dystrybucji i konsumpcji żywności, informowanie oraz edukowanie społeczeństwa w zakresie podstawowych i praktycznych zasad i sposobów identyfikacji ekologicznych produktów spożywczych przez konsumentów, w tym pod kątem krajowości i lokalności pochodzenia tych produktów. Cel ten przekładał się na stymulowanie ekologicznego patriotyzmu konsumenckiego i popytu na krajowe ekoprodukty.
Z wyż. wym. celem tym wiązał się drugi główny cel projektu, którym było zachęcanie rolników do przechodzenia na ekologiczne metody produkcji rolnej oraz wspieranie ich w organizowaniu krótkich, lokalnych łańcuchów dostaw, powiązanych z określonymi grupami odbiorców (konsumentów). Krótkie łańcuchy dostaw ekoprodutków w projekcie były prezentowane jako przedsięwzięcia ekoinnowacyjne organizacyjnie, warte zainteresowania i zaangażowania ze strony producentów i dystrybutorów żywności.
Grupą docelową operacji byli:
- konsumenci żywności zainteresowani nabywaniem produktów wysokiej jakości żywieniowej i zdrowotnej, do których należą certyfikowane produkty ekologiczne. Do grupy tej należą w szczególności osoby młode oraz rodzice zainteresowani zdrowym odżywianiem dzieci i członków swoich rodzin. Pod względem ilościowym są to w przeważającej mierze mieszkańcy miast, osoby wykształcone i korzystające z internetowych środków komunikacji. Ta grupa celowa obejmuje beneficjentów z obszaru całej Polski.
- producenci żywności (rolnicy), zarówno Ci posiadający już atest produkcji metodami ekologicznymi, jak i Ci w trakcie przestawiania gospodarstwa na ekoprodukcję, jak również rolnicy w różnym stopniu zainteresowani podjęciem się produkcji żywności metodami ekologicznymi. Grupa docelowa obejmuje obszar całej Polski. Do grupy tej zaliczają się również przetwórcy oraz dystrybutorzy żywności jako interesariusze łańcucha dostaw.
W ramach operacji zrealizowano następujące formy:
- 3 Stoiska wystawiennicze: 2 na Targach żywności (Targi Biocontracting w Nadarzynie18-20.05.2018 i Natura Foods w Łodzi 12-14.10.2018 oraz 1 stoisko podczas Narodowego Dnia Sportu 15.09.2018 Targi Biocontracting w Nadarzynie oraz Natura Foods w Łodzi - to największe wydarzenia targowe branży żywności ekologicznej w Polsce. Poprzez udział w obu targach projekt dotarł do rolników, przetwórców, producentów i stworzono sieć kontaktów ułatwiając drogę ekologicznego towaru od jego wyprodukowania – aż do klienta detalicznego. Narodowy Dzień Sportu to wielkie wydarzenie, które skupiło wokół siebie ludzi, dla których zdrowie jest bardzo ważne, stąd była to świetna okazja by dotrzeć do odbiorcy ostatecznego. 80% odwiedzających piknik to rodziny z dziećmi deklarujące, że chcą się zdrowo odżywiać. Na stoisku były również udzielane informacje dla rolników i dystrybutorów zainteresowanych rozwojem ekologicznych metod produkcji i dystrybucji swoich produktów, w tym współpracą branżową oraz tworzeniem i udziałem w krótkich łańcuchach dostaw żywności.
- 12 artykułów informacyjno-edukacyjnych, podzielonych na dwie grupy adresatów: konsumentów oraz producentów żywności; Opublikowano 12 artykułów tematycznych, które w sumie przeczytało ponad 3.000 osób na stronie internetowej projektu oraz kilkadziesiąt tysięcy na stronach promujących treści Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. Powstały artykuły:
- Żywność ekologiczna czy konwencjonalna.
- Ekologiczne zakupy.
- Ekologiczne warzywa i owoce.
- Ekologiczny nabiał.
- Ekologiczne mięso.
- Wieś przyjazna dla życia, zdrowia i wypoczynku.
- Żywność ekologiczna w żywieniu dzieci.
- Produkcja ekologiczna a konwencjonalna – jaka różnica?
- Przestawianie produkcji rolnej na metody ekologiczne – dlaczego warto.
- Ekologiczne łańcuchy dostaw – marketing przyszłości
Wszystkie artykuły dostępne są na stronie Partnera KSOW w biurze prasowym - zobacz
3 foldery informacyjne dla 3 grup odbiorców: konsumentów, sklepy detaliczne oraz rolników i przetwórców polskiej żywności ekologicznej; Foldery zostały rozdane podczas targów, w ramach projektu Jemy eko. Dodatkowo Członkowie we własnym zakresie dystrybuowali swoimi kanałami foldery. Dodatkowy partner KSOW Ekołan rozdawał foldery dla rolników w swoim regionie.
2. filmy promujące żywność i żywienie ekologiczne oraz ekologiczną produkcję;
- „Produkujemy eko” – film informacyjny na temat żywności ekologicznej, Film o długości 7:43 min., emitowany w internecie na kanale YouTube oraz fanpage’u kampanii na Facebooku. Całkowita liczba wyświetleń: 5.902 link do filmu
- „Jemy eko – dzieci wiedzą lepiej” –Spot o długości 1:42 min., emitowany w internecie na kanale YouTube oraz fanpage’u kampanii na Facebooku. Całkowita liczba wyświetleń 20.541. link do spotu
Kampania PR-owa w Internecie promująca żywność i żywienie ekologiczne oraz ekologiczną produkcję.
Przeprowadzono Kampanie PR w internecie, mediach tradycyjnych oraz społecznościowych. Zrealizowano następujące działania:
- dystrybucja do dziennikarzy i blogerów koszy z produktami ekologicznymi wraz z informacją o starcie kampanii Jemy Eko
- dystrybucja do mediów 6 informacji prasowych na temat żywności ekologicznej oraz rolnictwa ekologicznego
- przygotowanie 3 infografik wykorzystanych w artykułach na www, do postów na FB oraz w informacjach prasowych do mediów
- utworzenie fanpage’a kampanii na Facebooku i jego prowadzenie (zasilanie treścią tekstową, graficzną, video), moderacja
Przygotowano stronę internetową www.jemyeko.com oraz jej kontent, infografiki.
Strona pełniła kilka funkcji:
- punkt informacyjny; to tutaj znajdują się artykuły, informacje o żywności ekologicznej i baza miejsc, w których można się w taką żywności zaopatrzyć
- strona jest też miejscem wymiany informacji między kontrahentami – producentami i odbiorcami żywności; na niej zbudowano możliwość zaczerpnięcia kontaktu i informacji
Strona składa się z kilkudziesięciu podstron podzielonych pod kątem odbiorcy na:
- informacje dla konsumentów i odbiorców ostatecznych – co to jest żywność ekologiczna i czemu warto się nią żywić, czym różni się od żywności konwencjonalnej i jak jest oznaczana, gdzie można ją nabyć (baza punktów), informacje o rolnikach i przetwórcach ekologicznych, żywności certyfikowanej itp.
- informacje dla rolników – platforma wymiany dobrych praktyk, baza danych, informacje wspierające ich kanały dystrybucyjne, skracające łańcuch dostaw, informacje wspierające rozpoczęcie produkcji ekologicznej, proces certyfikowania itp.
- sklepy i dystrybutorzy – czyli komplet informacji o producentach żywności ekologicznej, baza, możliwość wymiany kontaktów i podpowiedzi na temat zaopatrzenia sklepu w asortyment ekologiczny
Wyniki operacji/efekty
- 3000 osób odwiedzających stoiska zostało poinformowanych w sposób bezpośredni w zakresie tematycznym objętym operacją;
- opublikowano w Internecie 12 artykułów informacyjno-promocyjnych na temat żywności ekologicznej
- opracowano, wydano i rozdystrybuowano zainteresowanym osobom 3 foldery promocyjne w nakładzie 5 tys.;
- wyprodukowano spot i film na temat certyfikowanych produktów ekologicznych (liczba emisji i pobrań dla spotu 20.541., dla filmu 5.902);
- 152.591 odbiorów kampanii promocyjnej w Internecie.
Więcej informacji o projekcie - zobacz
„Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi”
„Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020”