Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Relacja z konferencji

03.11.2014

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Krasnystaw PLUS” w partnerstwie z Lubelską Fundacją Rozwoju, Gminą Żółkiewka, Gminą Siennica Różana oraz z miesięcznikiem społeczno – kulturalnym Pryzmat opracowało projekt „Rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich w oparciu o zintegrowane produkty turystyczne – Szlaki Greenways”, który był  realizowany na terenie środkowo – wschodniej Lubelszczyzny. W ramach projektu w dniu 20 października 2014 r. w Hotelu Victoria w Lublinie zorganizowano międzynarodową konferencję objętą patronatem honorowym Posła do Parlamentu Europejskiego Krzysztofa Hetmana oraz Marszałka Województwa Lubelskiego  Sławomira Sosnowskiego.  Kompleksowej obsługi projektu podjęła się Agencja Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie.

W konferencji uczestniczyło 150 osób (urzędnicy administracji odpowiedzialni za turystykę, przedstawiciele organizacji turystycznych, organizacji pozarządowych wspierających rozwój turystyki, lokalnych grup działania, przedsiębiorstw działających w branży turystycznej). Wśród zaproszonych gości znalazły się delegacje z Rumunii, Węgier oraz Ukrainy. Podczas konferencji zaprezentowały się lokalne grupy działania z terenu całej Polski. Moderatorem obrad plenarnych był Roman Żelazny – Prezes Fundacji „Zacny Uczynek”. W konferencji uczestniczyli między innymi:

-Mercedes Munoz – dyrektor European Greenways Association (EGWA) z prezentacją pt. “Greenways i zrównoważona turystyka w Europie w oparciu o dobre praktyki z Hiszpanii.

-Raitis Sijatis – dyrektor Vidzeme Tourisme Association z Łotwy, koordynator projektu „Greenways Produkt Project activities In Latvia” z prezentacją  pt. „Szlaki Greenways jako Międzynarodowa Marka Turystyczna”.

-Dominika Zaręba – przedstawiciel Environmental Partnership Association oraz Funduszu Partnerstwa, Redaktor poradnika „Zielone Szlaki – Greenways” z prezentacją pt. „Ekoturystyka szansą dla rozwoju regionów. Kontekst globalny i lokalny w oparciu o przykłady funkcjonujących produktów turystycznych na szlakach Greenways”.

-Daniel Mourek – vice-president European Cyclists Federation, Z-ca koordynatora programu Greenways w Czechach z prezentacją pt. „Zielone szlaki jako ważny element turystyki Czech”.

- Bogusław Pyzocha – prezes Fundacji Bieszczadzkiej z prezentacją pt. Przedsiębiorczość i podejmowanie inicjatywy na szlaku Greenway „Zielony Rower”.

-Marek Romaniec – prezes Fundacji Naszyjnik Północy z prezentacją „Rozwój przedsiębiorczości i współpraca trzech sektorów na szlaku Greenway Naszyjnik Północy.

- Zbigniew Pacholik – prezes Lokalnej Grupy Działania „Zielony Pierścień” z prezentacją pt. „Zielona Lubelszczyzna – Szlak Bursztynowy i Szlak Dziedzictwo Wschodu”.

-Dorota Sawa – prezes Lokalnej Grupy Działania „Krasnystaw PLUS” – z prezentacją pt. „Szlak Greenway Dziedzictwo Wschodu”.

Po wystąpieniach odbyła się debata pt. „Kierunki rozwoju szlaków Greenways w Polsce  i Europie”, w której uczestniczyli wszyscy prelegenci.

W ramach projektu odbyły się 3 wizyty studyjne. Pierwsza z nich została zorganizowana na terenie Lokalnych Grup Działania „Zapiecek, „Doliną Wieprza i Leśnym Szlakiem”, Jagiellońska Przystań”. Druga wizyta studyjna odbyła się na terenie Lokalnych Grup Działania „Dolina Giełczwi” i Krasnystaw „PLUS”, natomiast realizacja trzeciej wizyty przebiegała na terenie Lokalnych Grup Działania „Nasza Nadzieja”, „Polesie”, „Poleska Dolina Bugu”, „Promenada S12”.

Czwartego dnia konferencji odbyły się trzy siedmiogodzinne panele dyskusyjne:

Panel I: Współpraca w zakresie promocji marki Greenway a także możliwości powiązania produktów poprzez zastosowanie narzędzi marketingowych. Panel był prowadzony przez Olgę Gałek według następujących punktów programu:

  1. Prezentacja wprowadzająca w tematykę panelu: Budowanie marki lokalnej, marki szlaku  – od pasji i potencjału środowiska do społeczności działającej pod wspólną marką.
  2. Miejsce markowe – mocne miejsce gotowe do współpracy na poziomie ponadlokalnym  (czym charakteryzuje się grupa gotowa do współpracy ponadlokalnie - potencjał, zasady, powody współpracy, reprezentacja;  jakie korzyści i wady niesie współpraca na poziomie ponadlokalnym, ponadregionalnym; korzyści dla partnerów marki miejsca; jakimi zasadami musimy się kierować?)
  3. Współpraca na Greenways – czy to się opłaca… (przykłady prowadzącego, przykłady uczestników spotkania; przykłady współpracy; szanse i zagrożenia wynikające z kooperacji; modele współpracy).
  4. Planowanie wspólnych działań dla szlaków Greenways (czy mechanizmy rynkowe nie stanowią zagrożenia dla wartości lokalnego dziedzictwa?; aktorzy procesu budowania marki greenways - role, relacje, narzędzia marketingowe, korzyści i odpowiedzialność).

Panel II: Aktywizacja i edukacja mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie podejmowania działalności gospodarczej w branży turystycznej. Ekspertem podczas tego panelu był Marek Romaniec, który poruszał następujące zagadnienia:

  1. Jak aktywizować społeczności lokalne wokół idei szlaku turystycznego?
  2. Programy Tematyczne szansą rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich (Wsie Tematyczne; Zagrody edukacyjne; Ekomuzea; Questing/Wyprawy Odkrywców
  3. Ekonomizacja inicjatyw lokalnych
  4. Formy działalności i źródła finansowania

Panel III: Rozwój agroturystyki oraz innych form noclegowo – gastronomicznych – współpraca, standaryzacja, znakowanie. Panel prowadzony był przez Cezarego Molskiego zgodnie z następującym programem:

  1. Współpraca jako kluczowy aspekt rozwoju turystyki (przesłanki i motywacje do współpracy; formy współpracy; inspiracje skutecznej i efektywnej współpracy).
  2. Standaryzacja i branding usług turystycznych jako narzędzie podnoszenia jakości (kluczowe standardy w zakresie infrastruktury; podstawowe standardy w zakresie oferty turystycznej; wykorzystanie certyfikacji w zakresie marketingu i promocji oferty turystycznej).
  3. Nowe – stare możliwości rozwoju oferty turystycznej  - specjalizacja (tworzenie ekologicznej oferty turystycznej; adaptacja żywiołów i lasu w ofercie turystycznej; rozwiązania niszowe w rozwoju oferty turystycznej).

Do pobrania:


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009