Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Podsumowanie kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”

21.05.2014

Od początku 2011 roku realizowana jest kolejna edycja dofinansowanego przez Komisję Europejską programu informacyjno – promocyjnego o charakterze prospołecznym „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Jest to projekt 3-letni, o budżecie prawie 4mln euro. Obejmie szeroki zakres działań: reklamy we wszelkiego typu mediach oraz działania w Internecie. Pierwszy raz przygotowane na tym etapie kampanii zostały także działania edukacyjne, skierowane do przedszkolaków, w których udział wzięło około 1500 przedszkoli z Polski. Program ten prowadzony jest przez KUPS – Krajowe Stowarzyszenie Producentów Soków i nie promuje żadnych marek, ma za to charakter społeczno - edukacyjny. Program finansowany jest ze środków Unii Europejskiej i Rzeczpospolitej Polskiej oraz środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego. Najważniejszym zadaniem jest promocja zdrowych nawyków żywieniowych wśród dzieci i dorosłych, budowa świadomości i propagowanie właściwego stylu życia, budowanie prawidłowej i zbilansowanej diety bogatej w porcje owocowo-warzywne. Idea „5 porcji warzyw, owoców lub soku” wspiera edukację rodziców, dzieci i młodzieży na temat zdrowego odżywiania i roli owoców, warzyw oraz ich przetworów w naszej codziennej diecie. W maju bieżącego roku zaprezentowano krótkie podsumowanie dotychczasowych osiągnięć kampanii. Grupą docelową powyższej kampanii były zdecydowanie matki dzieci w wieku 4-14 lat oraz dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym, a postacią przekazu kierowanego do tej grupy była między innymi reklama telewizyjna (19423 spotów, które przynajmniej raz obejrzało 100% populacji), prasowa, edukacja w placówkach szkolnych i przedszkolnych oraz wszelkie działania w Internecie.

Jak wynika z najnowszych badań, pod koniec kolejnej edycji programu aż 33% zapytanych mam uważa, iż warzywa i owoce powinno spożywać się 5 razy dziennie, a bardzo podobny odsetek deklaruje, iż właśnie w taki sposób odżywia siebie i swoją rodzinę. Dla porównania na początku pierwszej fali kampanii w roku 2008 taką wiedzę deklarowało około 21% mam. Około 40% mam deklaruje, iż ich pociechy otrzymują odpowiednią ilość warzyw i owoców każdego dnia, a zdecydowanie dzieci wybierają owoce - aż 84% woli je niż warzywa. Co ciekawe owoce spożywane są w postaci surowej jako przekąska, warzywa zaś najchętniej i najczęściej w postaci przetworzonej przede wszystkim zup. Ulubionymi owocami wśród mam i ich dzieci są bezapelacyjne jabłka i banany, w przypadku warzyw najważniejszymi są marchewka, ogórki oraz pomidory. W Polsce do szkoły na co dzień 7 na 10 mam daje dzieciom owoce do szkoły.

Aż 61% zapytanych mam wie jakie są podstawowe korzyści ze spożywania owoców i warzyw – bo są zdrowe, bo są źródłem witamin, nieco mniej bo około 20% wie, że dają doskonałą odporność przed chorobami, około 15% lepsze samopoczucie i energię oraz zapewniają zdrowy rozwój zarówno psychiczny jak i fizyczny. 

Około 42% respondentów ma świadomość, że owoców i warzyw w diecie codziennej nie da się zastąpić a około 1/3 mam deklaruje, iż najbliższą, naturalną formą zastępczą dla świeżych produktów ogrodnictwa są soki.

Dzisiaj można zdecydowanie powiedzieć, iż efektem przeprowadzonych kampanii jest zdecydowany wzrost świadomości grupy docelowej – mam i dzieci na temat właściwej i zbilansowanej diery w oparciu o codzienne spożycie 5 porcji owocowo-warzywnych. Również ogromna ilość osób deklaruje wzrost regularnej konsumpcji owoców i warzyw, a na pewno pozytywem jest wzrost częstotliwości poruszania tematu zdrowego odżywania owocowo-warzywnego w mediach oraz wśród społeczeństwa.

Opracowanie: Dagmara Długokęcka FAMMU/FAPA*

* Opracowano w oparciu o materiały informacyjno – promocyjne KUPS

Słowa kluczowe : młodzieżżywnośćzdrowie


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009