- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Czy nowa kampania zatrzyma spadek spożycia owoców i warzyw w Polsce?
W maju bieżącego roku zainaugurowana została trzecia już edycja kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”. Do pokochania polskich warzyw i owoców kampania zachęca już od 2 lat. Organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych. W tym roku działania skierowane będą w szczególności do rodzin, rodziców, opiekunów i nauczycieli, gdyż to właśnie oni odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu nawyków żywieniowych. Kampania ma na celu aktywne włączenie ich w proces kreowania pozytywnych zwyczajów żywieniowych u dzieci oraz pokazać, jak przekonać dzieci do spożywania warzyw i owoców
W trakcie bieżącej kampanii organizatorzy zamierzają kontynuować współpracę z Polskim Radiem i uczestniczyć w akcjach organizowanych w ramach koncertów Lata z Radiem. Podczas tych imprez planowany jest udział doradców żywieniowych w ramach tzw. punktów dietetycznych. Eksperci-dietetycy będą doradzać rodzicom, jak zachęcić dzieci do jedzenia owoców i warzyw oraz tłumaczyć, jak ważne znaczenie w codziennej diecie mają te produkty. W punktach dietetycznych odbywać się będą warsztaty dla dzieci - poprzez rozmowę i zabawy eksperci będą zachęcać najmłodszych do spożywania warzyw i owoców. Warsztatom towarzyszyć będą również gry i zabawy - m.in. w zgadywanie smaków, zapachów czy kształtów tych produktów.
Ponadto niezależnie od pikników Lata z Radiem, organizowane będą pilotażowe warsztaty dla rodziców - we współpracy z wybranymi szkołami i przedszkolami. Będą one prowadzone przez ekspertów-dietetyków w wybranych miastach w Polsce. Podczas warsztatów rodzice dowiedzą się, jak ważne są warzywa i owoce w codziennej diecie dzieci, jakie błędy najczęściej popełniają w zakresie żywienia dzieci, jak przekonać dziecko do jedzenia warzyw i owoców, a także nauczą się, jak przygotować posiłki i skonstruować jadłospis dla dziecka z uwzględnieniem warzyw i owoców.
Najważniejszym przesłaniem kampanii jest czynne włączenie rodziców w proces kreowania właściwych postaw żywieniowych u dzieci. Jak pokazują najnowsze dane w ciągu ostatnich 20 lat liczba dzieci otyłych i z nadwagą w Polsce wzrosła trzykrotnie, a wynika to głównie ze złych nawyków żywieniowych lub ich braku.
Spożycie owoców w Polsce w 2012 roku wyniosło 40,92 kg/osobę i spadło w porównaniu z 2002 rokiem o blisko 8 kg na osobę. Równie niekorzystnie przedstawia się spożycie warzyw i ich przetworów - porównując rok 2012 ze spożyciem na poziomie 59,52 kg/osobę z 2002 rokiem, zauważamy blisko pięciokilogramowy spadek na osobę.
W poniższej tabeli prezentujemy zestawienie dotyczące spożycia warzyw, owoców oraz przetworów owocowo-warzywnych przypadające na 1 gospodarstwo domowe w ujęciu 1 kg/osobę.
Autor: Dagmara Długokęcka – FAPA/FAMMU