Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

"Zielony Tydzień" w Berlinie – "Polska Schmeckt"

03.02.2012

W halach Międzynarodowego Centrum Kongresowego (ICC) w Berlinie odbyła się już 77 edycja Międzynarodowych Targów Rolnictwa, Żywności i Ogrodnictwa: Grüne Woche (z niem. "Zielony Tydzień"), z udziałem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marka Sawickiego oraz partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich. Według szacunków organizatorów tegoroczne targi trwające od 19 do 29 stycznia 2012 r. odwiedziło 400 tys. gości, a udział w nich wzięło ok. 1600 wystawców.

Podczas otwarcia imprezy 19.01.2012 r. niemiecka minister rolnictwa Ilse Aigner zwróciła m.in. uwagę na to, że coraz większym problemem na rynku żywności jest jej marnotrawstwo. Zdaniem przedstawicieli niektórych państw, aby nie budzić kontrowersji, w trakcie uroczystości celowo pominięta została budząca spore emocje tematyka reformy Wspólnej Polityki Rolnej (WPR).

Polskie wystąpienie pod wspólnym hasłem "Polska Schmeckt" (niem. Polska Smakuje) zostało przygotowane przez Sekretariat Centralny KSOW, Fundację Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA, Departament Promocji i Komunikacji Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Lokalne Grupy Działania: Stowarzyszenie „Na śliwkowym szlaku”, Stowarzyszenie LGD „Żywiecki Raj”, LGD „Zielony Pierścień”, Stowarzyszenie LGD „Leśny Krąg”. Nasz kraj, reprezentowany był także przez urzędy marszałkowskie 12 województw. Na stoisku promowano m.in.: sery wędzone i lokalne nalewki, śliwki suski sechlońskie, czy śliwowicę i wędliny z Iwkowej Doliny. Według polskich wystawców obecność na targach to wielka szansa na promocję produktów, atrakcji turystycznych poszczególnych regionów oraz budowanie relacji i sieci kontaktów zagranicznych.

W trakcie targów Polska przygotowała konferencję prasową z udziałem ministra Sawickiego, zatytułowaną "Z jakością i tradycją na światowe stoły - Polska Smakuje". Udział w niej wzięli także Główny Lekarz Weterynarii Janusz Związek i Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych Stanisław Kowalczyk. Podczas wystąpienia minister podkreślał strategiczny charakter Niemiec, jako partnera w wymianie handlowej żywnością. Przedstawione zostały również dane handlowe za 2010 rok, kiedy to na rynek niemiecki trafiły polskie artykuły spożywcze o wartości przekraczającej 3 mld EUR, czyli o niemal 11% więcej niż w 2009 r. Minister zachwalał polskie produkty, podkreślając, że w polskiej gospodarce rolnictwo ma znaczące miejsce, a towary rolno-spożywcze w polskim handlu zagranicznym stanowią ponad 11%.

Pierwszego dnia targów na zaproszenie ministra rolnictwa Valeriu Tabara minister Marek Sawicki odwiedził stoisko Rumunii, która była krajem partnerskim tegorocznej edycji targów. Podczas wspólnej rozmowy Valeriu Tabara oświadczył, że w trakcie przygotowań do partnerstwa wzorował się na ubiegłorocznym partnerskim wystąpieniu Polski. Minister Sawicki przeprowadził także rozmowy dotyczące przyszłości WPR z wiceministrem rolnictwa Nadrenii-Palatynatu Thomasem Kriese, który zaprezentował polskiemu ministrowi stanowisko 3 niemieckich landów. Rozmówcy doszli do porozumienia, że WPR wymaga ograniczenia biurokracji.

W trakcie Zielonego Tygodnia odbyło się również spotkanie ministrów rolnictwa zatytułowane „Bezpieczeństwo żywnościowe poprzez zrównoważony rozwój - wykorzystanie w rolnictwie ograniczonych zasobów”. Na konferencji, Polska reprezentowana była przez Wiceministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Andrzeja Butrę, który oświadczył, że kluczowe dla bezpieczeństwa żywnościowego jest zwiększanie produkcji przy uwzględnieniu kwestii zrównoważonego rozwoju (ochrony naturalnych zasobów ziemi, dostępności do wody oraz dbałości o bioróżnorodność). Wiceminister dodał także, że zadaniem rolnictwa powinna być też produkcja w warunkach zmieniającego się klimatu oraz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Andrzej Butra zwrócił również uwagę na to, że rozwiązania stosowane dzisiaj mogą okazać się niewystarczające, by sprostać wyzwaniom przyszłości. Jego zdaniem Unia Europejska  powinna być liderem w tej dziedzinie pokazując w praktyce na czym polega idea zrównoważonego rozwoju, w jaki sposób wzmacniać pozycję konkurencyjną producentów i zapewniać bezpieczeństwo żywnościowe przy zachowaniu walorów środowiskowych.

Na targach zorganizowano również uroczystości z okazji pięćdziesięciolecia WPR. W ramach obchodów odbył się między innymi przygotowany przez KE program sceniczny zatytułowany „Wspólna Polityka Rolna ma 50 lat”, podczas którego do pawilonu traktorem wjechał Komisarz UE ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich Dacian Ciolos i niemiecka minister rolnictwa Ilse Aigner.

Grüne Woche to ponad 260 dyskusji, kongresów, seminariów i warsztatów. Nie zabrakło wśród nich konferencji dotyczących przyszłości unijnego rynku mleka. Na zorganizowanych przez Europejską Radę Mleczarską (EMB) konferencjach zatytułowanych: "Producenci  mleka wobec niestabilnych rynków i postępującej koncentracji mleczarni" oraz "Czy rynek mleka musi podążać za rynkiem finansowym?", zwrócono uwagę na to, że rynek mleczarski jest niestabilny, a planowane reformy, jak np. zniesienie systemu kwot mlecznych w 2015 roku, mogą mieć na niego dodatkowo niekorzystny wpływ. EMB zwróciła również uwagę na to, że rynek mleczarski podobnie jak sektor finansowy nie może funkcjonować bez efektywnego nadzoru, który zapewnia jego przejrzystość. Dlatego na rynku mleczarskim potrzebna jest agencja monitorująca, umożliwiająca producentom dostosowywanie się do popytu na rynku. Jej zadaniem powinno być zbieranie kluczowych informacji o kosztach produkcji, cenach, wielkości popytu i podaży. W trakcie konferencji poruszona została także kwestia spekulacji i jej wpływu na wzrost światowych cen żywności.

Grüne Woche to jednak przede wszystkim wystawy, degustacje, występy i prezentacje. W trakcie targów goście mogli zobaczyć i skosztować ponad 100 tys. tradycyjnych potraw i produktów rolno-spożywczych z 59 krajów z całego świata. Prezentowane były zarówno tradycyjne produkty żywnościowe, jak owoce, warzywa, ryby, produkty mleczarskie, a także bardziej egzotyczne, jak mięso z krokodyla, kangura, czy antylopy gnu. Osobna hala przeznaczona była do promowania żywności ekologicznej. Nie zabrakło również tradycyjnych nalewek (np. śliwowicy z Iwkowej Doliny), ekskluzywnych win i niezliczonej ilości gatunków piwa z całego świata. Ale Grüne Woche to nie tylko prezentacja żywności. W ogromnej hali można było zobaczyć najbardziej zaawansowane technologicznie maszyny rolnicze, wśród których dużą popularnością cieszyły się m.in. ciągniki John Deere i Wiking oraz kombajny marki Ropa. W innych halach promowano różnego rodzaju elementy wyposażenia ogrodów, jak meble ogrodowe, altanki i sauny a także drzewa i kwiaty. Nie zabrakło również prezentacji zwierząt hodowlanych, na wielkim wybiegu można było podziwiać m.in. różne gatunki bydła, koni, czy owiec. Targi były świetną okazją do poznania tradycji i obyczajów poszczególnych regionów Niemiec i wielu części świata.

Targi Grüne Woche organizowane są już od 86 lat i wciąż są niezwykle ważnym miejscem spotkań, wymiany wiedzy i doświadczeń dla wszystkich instytucji, podmiotów i osób zainteresowanych kształtem rolnictwa, produkcją żywności oraz rozwojem obszarów wiejskich.

Adam Bugała - FAMMU/FAPA


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009