Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Jak wypromować polską żywność ekologiczną?

05.11.2019

Co zrobić, by żywność ekologiczna była bardziej dostępna, konkurencyjna? Stowarzyszenie GRUPA ODROLNIKA przy współpracy z rolnikami, producentami i ekspertami przygotowało szereg rozwiązań, które mogą zmienić rynek handlowy na lepsze. Wszystko dzięki pracy nad oddolną Strategią Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego, budowaną w ramach operacji Z głową i ze smakiem – współpraca rolników ekologicznych w skracaniu łańcucha dostaw.

Lista przykładowych działań na rzecz rozwoju rolnictwa ekologicznego jest szeroka. Ciekawy pomysł z niewykorzystanym potencjałem w naszym kraju, to wprowadzenie atrakcyjnych produktów ekologicznych do sprzedaży jako pamiątka turystyczna dostępna w punktach „it” czy muzeach. Połączenie przyjemnego z pożytecznym i praktycznym zawsze się sprawdza.

Konieczne jest również zwiększenie dochodów rolników ekologicznych, co jest możliwe poprzez np. zapewnienie środków w ramach programu LEADER w nowej perspektywie na działalność gospodarstw edukacyjnych i większe otwarcie na usługi wokół turystyczne.  Produkty ekologiczne przyczyniają się też do ochrony środowiska, co za tym idzie warto wdrożyć idee tzw. „Bio Miast” tym samym sprawić, że produkty ekologiczne będą bardziej dostępne. Powinno się też obniżyć koszt żywności ekologicznej dla konsumentów. W tym celu wystarczy skracać łańcuchy dostaw czy też wprowadzić zerowy VAT na produkty ze znakiem euroliścia.

Poza tym pamiętajmy, że niektóre produkty ekologiczne, jak fasola Piękny Jaś z Doliny Dunajca, są również produktami regionalnymi. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby po wcześniej rejestracji otrzymały stosowne oznaczenie i zostały wprowadzone do sieci handlowych w kategorii produktu ekologicznego i regionalnego.

Pozytywny pływ na poszerzenie dostępności żywności ekologicznej może mieć również wdrożenie punktów grupowej sprzedaży. Współpraca gospodarstw zaowocuje!

Na koniec należy podkreślić, że tylko wspólna kampania marketingowa umożliwi skuteczną promocję żywności ekologicznej. Wszyscy zainteresowani tego typu rolnictwem muszą połączyć siły, by zachować spójny i jednolity przekaz, a tylko taki może przebić się w świadomości konsumentów. W ten temat wpisuje się także reaktywacja klastra doliny ekologicznej żywności, czyli ponadregionalnej platformy współpracy w zakresie rozwoju i promocji.

Formularz zgłaszania uwag do projektu - pobierz

Dowiedz się więcej z publikacji:

Koncepcja marketingowa - pobierz

 

Oddolna Strategia Rozwoju Rolnictwa Ekologicznego w Polsce - pobierz

 

Więcej informacji o projekcie - zobacz


 

„Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi”

„Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020”


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009