- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Podsumowanie cyklu warsztatów zrealizowanych w ramach operacji „Akademia Umiejętności Animatora LGD”
Celem projektu, realizowanego przez Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, jest podniesienie kompetencji LGD w zakresie animacji lokalnej oraz przygotowanie 60 animatorów do inicjowania aktywności w społecznościach lokalnych. Uczestnicy projektu - animatorzy zostali zrekrutowani spośród osób mieszkających na obszarach wiejskich, zainteresowanych uczestnictwem w życiu publicznym, wymianą doświadczeń i działaniami zmierzającymi do podniesienia jakości życia na wsi. Są to pracownicy LGD lub ich partnerzy.
W kwietniu, maju i czerwcu 2018 r. odbyły się 3 cykle warsztatów dla animatorów partnerstw typu LEADER w podziale na 4 grupy w subregionach:
I grupa obejmująca województwa: zachodniopomorskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie i wielkopolskie, miejsce warsztatów: Dom Gościnny Kachlinówka, powiat Chojnicki;
II grupa Obejmująca województwa lubuskie, dolnośląskie, opolskie i śląskie; miejsce warsztatów: Pałac Brzezina, gmina Miękinia;
III grupa obejmująca województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, mazowieckie i łódzkie; miejsce warsztatów: IBD Business School sp. z o.o., Serock;
IV grupa obejmująca województwa świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie, lubelskie; miejsce warsztatów: Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale.
Warsztaty zrealizowano zgodnie ze scenariuszem opracowanym przez grupę trenerów podczas dwudniowych warsztatów, przeprowadzonych w marcu 2018 r. Trenerzy mieli do dyspozycji przygotowane prezentacje i materiały dla uczestników warsztatów.
Zajęcia obejmowały następujące ważniejsze grupy tematów:
I. Animacja i charakterystyka animatora - burza mózgów, wymiana doświadczeń na forum całej grupy
II. Kapitał społeczny - mini wykład, minmapping, dyskusja w grupie
III. Specyfika podejścia Leader – wymiana doświadczeń, oś czasu
IV. Etapy budowania partnerstw – mini wykład, diagnoza etapu rozwoju partnerstwa w którym pracuje dany animator (praca w grupach), dyskusja na forum grupy
V. Komunikacja w pracy animatora - world caffe, ćwiczenia komunikacyjne, symulacja spotkania,
VI. Planowanie wizji lokalnej – mini sesja coachingowa, dyskusja i wymiana doświadczeń
VII. Wartości osobiste w pracy animatora – praca w parach, dzielenie się doświadczeniami w kontekście wartości, skalowanie wartości, tworzenie wspólnego koła wartości animatora
Po pierwszym warsztacie kwietniowym na jego zakończenie, część zajęć trenerzy poświęcili na omówienie zadania „domowego”, o którego wykonanie zostali poproszeni wszyscy uczestnicy szkolenia. Omówiony został cel wizji lokalnej oraz narzędzie do opisu swoich przemyśleń. Prowadzący bardzo ogólnie omówili zadania, gdyż nie chcieli sugerować tematu i sposobu prowadzenia obserwacji. Uczestnicy z entuzjazmem zareagowali zarówno na pomysł wizji lokalnej jak i przejrzystość i czytelność narzędzia do gromadzenia informacji. Ustalono, że formularz do przeprowadzenia badania wizji lokalnej wraz z podsumowaniem spotkania zostanie przesłany do uczestników celem spróbowania przeprowadzenia badania. Wypełnione formularze zostały omówione na kolejnych warsztatach a wyniki wszystkich prac zostaną przedstawione w Raporcie końcowym.
Schemat prowadzenia warsztatów wyglądał następująco:
1. Wprowadzenie do szkolenia oraz integracja grupy
Otwarcie szkolenia, przedstawienie celów, prezentacja o projekcie FAOW, przedstawienie się trenerów i uczestników, prezentacja metod szkolenia, spisanie na planszy jakie uczestnicy mają oczekiwania wobec szkolenia – podniesienie wiedzy i umiejętności o aspektach animacji lokalnej, wymiana doświadczeń, uczenie się od siebie. Uczestnicy wykonali ćwiczenie w grupach na integrację pn. np. koniczynka.
2. Określenie roli animatora w środowisku lokalnym
Praca w podziale na grupy, malowanie portretów animatora oraz jego wiedzy, umiejętności, kompetencji, różnice pomiędzy rolą animatora, lidera, edukatora, trenera. Uczestnicy wykonali świetne rysunki opisując poszczególne sylwetki według potrzebnych cech i kompetencji.
Podsumowanie roli animatora w środowisku lokalnym – 7 kluczowych kompetencji według programu „Decydujmy razem”.
3. Wprowadzenie do komunikacji
Ćwiczenie w grupach na temat komunikacji niewerbalnej - uczestnicy odgrywali bez słów różne przedmioty, pozostałe osoby odgadywały.
Podsumowanie – czy można porozumiewać się bez słów, tylko za pomocą gestów, jakie są różnice kulturowe w zakresie komunikacji niewerbalnej, czym jest komunikacja werbalna i niewerbalna.
Ćwiczenie w grupach na bariery komunikacyjne – każdy z uczestników zastanawiał się jakie bariery utrudniały komunikację w ostatnim tygodniu w pracy, domu, w sklepie.
Dyskusja: jak można unikać interpretowania, oceniania, krytykowania, decydowania za innych, co stanowi duże bariery w komunikacji.
Następnie został przedstawiony wstęp do koncepcji na różne poziomy komunikowania się von Thuna (4 poziomy komunikowania). Uczestnicy m.in. wypełniali test na samoświadomość własnych uszu, potem wykonali ćwiczenia na komunikaty w zależności od ucha rzeczowego, apelowego, relacyjnego, ujawniania siebie. W tym ćwiczeniu uczestnicy mieli problem z rozpoznawaniem komunikatów w zależności od rodzaju ucha. W trakcie podsumowania rozwiewano wątpliwości, uznano że animator i animacja potrzebuje rozwijać ucho rzeczowe, czasami ucho ujawniania siebie.
Kolejne elementy komunikacji – komunikat, kanał komunikacyjny, odbiorca, nadawca, szumy komunikacyjne stały się przedmiotem pogłębionej dyskusji. Podstawowym pytaniem na jakie starano się znaleźć odpowiedzi było jak animator może wykorzystać teorię komunikacji w swojej pracy. Do podstawowych ustaleń zaliczyć należy spostrzeżenie, że komunikacja (tworzenie komunikatów) jest narzędziem pracy animatora, więc tak samo jak inni profesjonaliści, musi dbać o rozwój.
4. Kapitał społeczny
Zajęcia dotyczące kapitału społecznego pozwoliły zauważyć, że niestety poziom wiedzy o zagadnieniach leżących u podstaw podejścia Leader nie jest wysoki i może wpływać negatywnie na zrozumienie idei i celów Leadera oraz efektywność działań animacyjnych LGD.
5. Partnerstwo
Zajęcia polegające na analizie faz rozwoju partnerstwa okazały się bardzo istotne, pozwoliły uczestnikom na obiektywną ocenę postępu w rozwoju partnerstwa na rzecz którego pracują, a występujące zjawiska oceniać jako naturalny element procesu rozwoju, nie zaś jako efekt ich nieudolnej pracy w tymże środowisku. Ważne jest także, iż sytuacja w niektórych LGD (miejskich) jest trudna, ze względu na znaczne opóźnienia w uruchamianiu środków z EFS. Powoduje to ogromne straty dotyczące zaangażowania społeczności lokalnych, wizerunku oraz zaufania do LGD oraz wiary w sens podejścia Leader na obszarach gdzie RLKS jest dopiero na początku wdrażania.
6. Wartości osobiste w pracy animatora
Kolejna sesja tematyczna dotyczyła wartości osobistych uczestników, ich potrzeb i priorytetów w pracy na rzecz LGD. Już od pierwszego dnia szkolenia – począwszy od wstępnych oczekiwań - uczestnicy zgłaszali obniżanie się satysfakcji z pracy, skupienie na procedurach i trudność odnalezienia i/lub utrzymania motywacji do wysokiego zaangażowania w LGD. Dla większości osób skupienie się na osobistych wartościach pozwoliło nazwać i omówić z innymi te wartości, które sprawiają, że praca animatora jest skierowana zarówno na cele społeczne, jak i realizuje osobiste potrzeby, a przynajmniej nie pozostaje z nimi w sprzeczności.
Lista metod i narzędzi wykorzystanych podczas warsztatu:
- Wykład
- Dyskusja
- Praca w grupach
- Rysowanie plakatów
- Prezentacja multimedialna
- Praca z flip chartem
- Mapowanie myśli, mapowanie kapitału społecznego
W trakcie prowadzenia warsztatów trenerzy uzgodnili z animatorami, że w każdej grupie uczestnicy przygotują ciekawy opis inicjatywy, który zainicjowali, odegrali znaczącą rolę. W FAOW przygotowano formularz ułatwiający wykonanie pracy. Przykłady inicjatyw uczestnicy prezentowali w dowolnie wybranej formie (np. kolaż zdjęć, film, komiks - 20 slajdów po 20 sekund, itp.) podczas ostatniego zjazdu. Wszystkie zebrane inicjatywy zostaną przedstawione w Raporcie końcowym.
Ostatni cykl warsztatów w czerwcu poświęcono również na przekazanie informacji o organizowanym konkursie pt. Od teorii animacji do praktycznej realizacji”. Uczestnicy zapoznali się z zasadami uczestnictwa, Regulaminem konkursu opracowanym przez trenerów oraz otrzymali karty zgłoszeń na konkurs. Celem konkursu z nagrodami pieniężnymi dla animatorów jest zachęcenie do sprawdzenia w praktyce wiedzy nabytej w czasie warsztatów. Na przygotowanie prac konkursowych uczestnicy mają 2 miesiące. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone podczas konferencji planowanej na początku października br.
Na zakończenie cyklu warsztatów uczestnicy zostali poinformowani o możliwości wsparcia i współpracy z wyznaczonymi tutorami.
Wyznaczono osoby odpowiedzialne za współpracę z animatorami w celu przygotowania kolejnych działań przewidzianych w ramach operacji. Praktycznym dopełnieniem warsztatów są wyjazdy studyjne połączone z seminarium regionalnym, które zaplanowane są w 4 subregionach, a działania rozpoczną się pod koniec sierpnia br. Szczególnie istotne podczas wyjazdów studyjnych będą praktyczne aspekty pracy animatora i możliwość konsultowania konkretnych, realnych problemów z osobami posiadającymi duże doświadczenie jako animatorzy.
Prezentacje i materiały warsztatowe:
- Schemat cyklu warsztatów - pobierz
- Scenariusz warsztatów rozwijających kompetencje animatorów - pobierz
- Wizja lokalna – formularz - pobierz
- Fazy budowania partnerstwa - pobierz
- Opis inicjatywy – formularz - pobierz
- Prezentacja na warsztat I cykl - pobierz
- Prezentacja na warsztat II cykl - pobierz
- Prezentacja na warsztat III cykl - pobierz
- Odezwa do animatorów na temat konkursu - pobierz
Więcej informacji o projekcie - zobacz
„Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi”
„Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Schematu II Pomocy Technicznej „Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020”