- KSOW 2014-2020
- PLAN DZIAŁANIA
- LEADER 2014-2020
- SZUKAM PARTNERA
- EWALUACJA PROW
- POMOC TECHNICZNA SCH. II
- Projekty Partnerów - 2017 r.
- Projekty Partnerów - 2018 r.
- Projekty Partnerów - 2019 r.
- Projekty Partnerów - 2020 r.
- Konkurs 4/2020
- Konkurs 5/2021
- .
- Turystyka na wsi
- Rynki rolne
- Analizy i ekspertyzy
- Rozwój regionalny i lokalny
- Grupy Producentów Rolnych
- Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
- Produkty regionalne i tradycyjne
- Finansowanie operacji w BGK
- Linki
- .
- Nabory wniosków SC KSOW
- ARCHIWUM - PROW 2007-2013:
- KSOW
- Działania SC KSOW
- Leader
- WPR po 2013 roku
- Współpraca międzynarodowa
- Biuletyn KSOW
- RODO
- Polityka prywatności i plików cookies
Szkolenia dla liderów organizacji pozarządowych
W dniach 4-5.10, 5-6.10, 6-7.10.2010 r. w Poroninie miały miejsce trzy szkolenia dla 105 liderów organizacji pozarządowych, działających w środowisku wiejskim pt. „Turystyka wiejska szansą na aktywizację lokalnych społeczności objętych wdrażaniem lokalnych strategii rozwoju” zorganizowane przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie.
Szkolenia miały na celu zapoznanie słuchaczy z ideą i praktyką tworzenia
i funkcjonowania markowych produktów turystycznych na obszarach wiejskich. W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznawali się zarówno w formie wykładowej jak i warsztatowej z następującymi zagadnieniami:
- „Stan i kierunki rozwoju turystyki w Polsce”,
- „Rola LGD w budowaniu marki turystyki wiejskiej przy współudziale LGD, w kontekście analizy zapisów w LSR”,
- „Metodyka budowania marki w turystyce wiejskiej”,
- „Nowoczesne metody promocji usług turystycznych na obszarach wiejskich, zwłaszcza agroturystyki z zastosowaniem narzędzi internetowych”,
- „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej jednym z najważniejszych mechanizmów wsparcia rozwoju turystyki wiejskiej w formie agroturystyki”.
Wspólne inicjatywy lokalne – jaką też jest sieciowy produkt turystyczny -
w który włączone są miejscowe organizacje społeczne, wymagają określenia zasad współpracy i zrozumienia zasad organizowania i funkcjonowania produktu markowego w świadomości klienta. Stąd uczestnicy szkolenia zapoznali się z metodyką budowania marki w turystyce wiejskiej oraz nowoczesnymi formami promocji usług turystycznych.
Na szkoleniu podkreślone zostało znaczenie lokalnej kreatywności dla rozwoju produktu turystycznego. Ekspert to tylko narzędzie do odkrywania możliwości drzemiących w uczestnikach szkolenia, stąd przeprowadzono warsztaty, które pozwoliły na spojrzenie przez uczestników szkolenia na swój region z nowej perspektywy. Rozpoczęcie warsztatów zaczynało się od „zabawy w kreatywność” z użyciem technik heurystycznych (np. metoda kolorów). Uczestnicy dzięki temu podeszli do zagadnień produktu markowego w sposób otwarty i życzliwy. Udało się pokazać przykłady funkcjonowania i zasady organizowania podobnych sieci współpracy.
Zarówno na zajęciach warsztatowych jak i na wykładach lokalne grupy działania przedstawiano jako organizacje trójsektorowe, które tworząc Lokalne Strategie Rozwoju proponują konkretną wizję rozwoju gmin, na których funkcjonują. Ukazano związek tworzenia sieciowego produktu markowego z realizacją strategii lokalnych. Próbowano zachęcić do włączenia się w budowanie lokalnej marki poprzez współpracę z lokalnymi działaczami społecznymi.
Zaproszenie do udziału w szkoleniu takiej grupy docelowej stwarza dobre warunki wyjściowe do wywołania procesu budowania sieciowych produktów turystyki wiejskiej. Produkt łączący w sobie usługę noclegową, wyżywienie oraz różnego rodzaju dodatkowe formy wypoczynku powiązane z tradycją, kulturą, historią i dziedzictwem kulinarnym lokalnego środowiska uzyskuje dodatkową wartość pozamaterialną określaną mianem produktu turystyki wiejskiej. A co za tym idzie stwarza szansę na ożywienie lokalnych społeczności objętych wdrażaniem lokalnych strategii rozwoju.
Szkolenie sfinansowano ze środków Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, w ramach Schematu III PROW 2007-2013.