Województwo zachodniopomorskie Województwo pomorskie warminsko-mazurskie Województwo podlaskie Województwo lubuskie Województwo wielkopolskie kujawsko-pomorskie Województwo mazowieckie Województwo lodzkie Województwo lubelskie Województwo dolnośląskie Województwo opolskie Województwo świętokrzyskie Województwo śląskie Województwo małopolskie Województwo podkarpackie

Jednostka Centralna KSOW (strona archiwalna)

English 
baner

  Znajdź KSOW na:

      

Szkolenia dla liderów organizacji pozarządowych

11.10.2010

W dniach 4-5.10, 5-6.10, 6-7.10.2010 r. w Poroninie miały miejsce trzy szkolenia dla 105 liderów organizacji pozarządowych, działających w środowisku wiejskim pt. „Turystyka wiejska szansą na aktywizację lokalnych społeczności objętych wdrażaniem lokalnych strategii rozwoju” zorganizowane przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie.

Szkolenia miały na celu zapoznanie słuchaczy z ideą i praktyką tworzenia
i funkcjonowania markowych produktów turystycznych na obszarach wiejskich. W trakcie szkolenia uczestnicy zapoznawali się zarówno w formie wykładowej jak i warsztatowej z następującymi zagadnieniami:

  • „Stan i kierunki rozwoju turystyki w Polsce”,
  • „Rola LGD w budowaniu marki turystyki wiejskiej przy współudziale LGD, w kontekście analizy zapisów w LSR”,
  • „Metodyka budowania marki w turystyce wiejskiej”,
  • „Nowoczesne metody promocji usług turystycznych na obszarach wiejskich, zwłaszcza agroturystyki z zastosowaniem narzędzi internetowych”,
  • „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej jednym z najważniejszych mechanizmów wsparcia rozwoju turystyki wiejskiej w formie agroturystyki”.

Wspólne inicjatywy lokalne – jaką też jest sieciowy produkt turystyczny -
w który włączone są miejscowe organizacje społeczne, wymagają określenia zasad współpracy i zrozumienia zasad organizowania i funkcjonowania produktu markowego w świadomości klienta. Stąd uczestnicy szkolenia zapoznali się z metodyką budowania marki w turystyce wiejskiej oraz nowoczesnymi formami promocji usług turystycznych.

Na szkoleniu podkreślone zostało znaczenie lokalnej kreatywności dla rozwoju produktu turystycznego. Ekspert to tylko narzędzie do odkrywania możliwości drzemiących w uczestnikach szkolenia, stąd przeprowadzono warsztaty, które pozwoliły na spojrzenie przez uczestników szkolenia na swój region z nowej perspektywy. Rozpoczęcie warsztatów zaczynało się od „zabawy w kreatywność” z użyciem technik heurystycznych (np. metoda kolorów). Uczestnicy dzięki temu podeszli do zagadnień produktu markowego w sposób otwarty  i życzliwy. Udało się pokazać przykłady funkcjonowania i  zasady organizowania podobnych sieci współpracy.

Zarówno na zajęciach warsztatowych jak i na wykładach lokalne grupy działania przedstawiano jako organizacje trójsektorowe, które tworząc Lokalne Strategie Rozwoju proponują konkretną wizję rozwoju gmin, na których funkcjonują. Ukazano związek tworzenia sieciowego produktu markowego z realizacją strategii lokalnych. Próbowano zachęcić do włączenia się w budowanie lokalnej marki poprzez współpracę z lokalnymi działaczami społecznymi.

Zaproszenie do udziału w szkoleniu takiej grupy docelowej stwarza dobre warunki wyjściowe do wywołania procesu budowania sieciowych produktów turystyki wiejskiej. Produkt łączący w sobie usługę noclegową, wyżywienie oraz różnego rodzaju dodatkowe formy wypoczynku powiązane z tradycją, kulturą, historią i dziedzictwem kulinarnym lokalnego środowiska uzyskuje dodatkową wartość pozamaterialną określaną mianem produktu turystyki wiejskiej. A co za tym idzie stwarza szansę na ożywienie lokalnych społeczności objętych wdrażaniem lokalnych strategii rozwoju.


Szkolenie sfinansowano ze środków Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, w ramach Schematu III PROW 2007-2013.


Portale regionalne
mapa
 
logo Unia Europejska
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Europa inwestująca w obszary wiejskie
logo PROW
logo FAPA    logo CDR
Mapa serwisu    |    copyright KSOW 2009